• tänker mycket

Törs jag tvätta stickade bäbiskläder?...

Hej, jag måste få fråga en sak...

Min svärmor har stickat en jätte fin norge tröja och mössa åt våran bäbis i magen...

Men nu undrar jag törs jag tvätta den...hon röker och jag tycker det luktar lite rök om kläderna...(har vädrat ute i dag, men det luktar lite fortfarande om mössan)

Ska jag våga tvätta kläderna på 30 grader?...

(har tvättat alla dom andra bäbis kläderna)

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Törs jag tvätta stickade bäbiskläder?...
  • EldHav

Jag skulle hänga dem framme, så de vädras, och om de sen blir skitiga, tvätta dem i hand-varmt vatten. Tänk på att inte krama ur dem, utan låt de dropptorka

• tänker mycket

Ja, det skulle ju vara jätte tråkigt om jag skulle förstöra kläderna i tvätten...

Funderar på om jag ska tvätta mössan lite försiktigt i kallt vatten eftersom den fortfarande luktar lite rök om den...men har den ute på vädring ett tag till...så kanske jag har tur att lukten går bort...känner att jag inte vill hänga in den om den luktar rök med dom andra ny tvättade bäbiskläderna...röker inte själv och vill att bäbis kläderna ska vara fräscha och rena och inte lukta rök.

Den är grå/vit i färgen...ska jag också tala om... så jag tror inte den färgar...

• tänker mycket

Ska vattnet kanske vara ljummet?...

• EldHav

30 grader är helt ok, har en massa olika koftor o plagg i ull, o alla tål 30 grader. Det är mest att de inte gilllar detta snurrande och tumlande som tvättmaskinerna utsätter plaggen för. Det drar ofta dem i fel form oxå.

Men försök ha samma temp som insidan av handleden, så är det ingen fara. Gnugga så lite som möjligt.

• Lycka80

Har du inget program på tvättmaskin som är för handtvätt??
    Har också fått stickade kläder och dom luktade jätte mycket rök, men finns på våran tvättmaskin sådant program. Det gick jätte bra..

Annars ska det vara ljummet, men tyckte inte alls det hjälpte när jag försökte med det först..

• tänker mycket

Vi har 30 grader på våran maskin...tror ni jag törs tvätta på det?...

Det känns så ofräscht med rök och så... min svärmor röker väldigt mycket så det har nog bitit sig fast en hel del i kläderna...känns bättre att veta att det är rent innan man hänger in det bland dom andra kläderna...fast kläderna är ju rena men dom luktar lite rök.

• tänker mycket

Så du pussgurka80...tvättade dina stickade kläder som du fått med...då kanske jag törs det med...på handtvätt 30 grader.

• tänker mycket

Då provar jag nog först med mössan...tänkte lägga den i en sån där påse som man har bygelbehåar i så kanske det blir skonsammare... :)

Tack för era svar förresten...

• tänker mycket

Provade tvätta mössan i dag och det gick bra.

Nu känns det bättre när åtminstånde den är ren och inte luktar rök...kanske vågar jag tvätta tröjan med, men det luktar inte någon rök om den nu, har haft det framme upphängd på galje så jag kanske inte behöver tvätta den även om det hade känns bra att göra det för att veta att all rök är borta och att den är helt ren.

• LångaLinda

Jag stickar nu, och det garnet går att tvätta i 60 grader... Kan du inte fråga din svärmor, jag menar, nån gågn måste den ju tvättas... Hon behöver ju inte få veta att du vill tvätta den nu p g a lukten om du tycker att det är känsligt. Tvättråden står på grannystanen när man köper dem!

Svar på tråden Törs jag tvätta stickade bäbiskläder?...