• minitrollet

Ge ditt barn RÄTT FETT i maten!

Detta är av omtanke till alla er som har små älsklingar att
    ta hand om, och till er själva också för den delen!

Jag tycker det finns stor anledning att ta reda på vad man
    ger kroppen o inte minst sitt barn.

Rekommenderar Kallpressad Olivolja, Änglamark har en bra, KRAV-
    märkt.
    Gå in på www.utbildningscenter.se
    eller www.konsumentsamverkan.se

kram på er!

• Svar på tråden Ge ditt barn RÄTT FETT i maten!
  • Amorella

Fast rapsolja är faktiskt snäppet bättre för bebisar, eftersom den innehåller nyttiga fettsyror som är bra för hjärnans utveckling. Jag tror inte olivoljan innehåller det?

• minitrollet

Jo det gör den. Rapsolja är också bra, kallpressad.

• TerrorMorsan

hmm..vi har olivolja hemma,fast jag vet inte om det är kallpressad

jag kom inte på något bättre att skriva här
  • mumama

ja har rapsolja men vete tusan om den e kallpressad
    *springer o kollar*

• Pirella

Linfröolja är fullproppad med omega-3.
    Inte så förfärligt god, kanske, men dagsbehovet är bara en tesked om dagen. Min dotter accepterar den, så jag använder den i all hennes mat.
    Finns i vanliga mataffärer och kostar runt 20-25 kr, tror jag. Det är Zeta som tillverkar den.

• amvb

Måse den vara kallpressad??? Det har ingen sagt till mig. Vi har vanlig rapsolja.

• Nenne2

Jag hade tänkt att köpa osaltat smör att använda i min bebis mat, men det här var ju jättebra tips. Vart köper man linfröolja? Spelar det någon roll vilken man tar? Om man köper ev rapsolija, hur vet jag att den är kallpressad?

• TerrorMorsan

stod inget om kallpressad på flaskan,icas e det iaf,linfröolja....ska nog inhandla det

• saraseal

för att olja ska vara nyttig ska den inte vara upphettad, alltså den ska tillföras i maten efter stekningen eller om det är kött ska det ligga i oljan innan det steks, man ska inte tillföra oljan i pannan. lärde mej det på tv häromdagen =)

• minitrollet

om det är en kallpressad olja så står det kallpressad på flaskan.
    annars står det inget.
    Ja linfröolja är super superbra!!!

tänkte bara på att undvik de där margarinerna....
    det finns många källor till bra fett som ni ser.
    Kul att så många svarade o är intresserade av detta.

alla barn gillar inte smaken av olivolja o andra oljor men då är detbättre att använda riktigt SMÖR istället för margarinerna!
    (men då missar man ju de nyttiga fettsyrorna.)

• Maria med 3

Är den kallpressad så står det. Står det inte kallpressad kan man vara rätt säker på att den inte är det. När man kallpressar så får man ut mindre mängd olja, men den är renare/bättre än varmpressad.

• Felicia6
    Lagom är bäst enligt mig.
    Jag använder vanlig rapsolja och jag tror att så länge man inte överdriver NÅN mat så är det ingen fara alls.

Tycker det har blivit alldeles för mycket hysteri kring vad som är okej och inte är okej till barnen.
    Numera fru, bara bröllopsresan kvar
  • saraseal

Felicia6

håller med dej, det får inte bli för stor grej av fetthysterin kring barn, men man kan ju tänka på vad man köper hem

• Nenne2

Finns det kallpressad linfröolja? Det verkar som en bra olja att tillföra maten :)

• Pirella

Förresten - Zeta har kommit ut med en kallpressad rapsolja som heter "Fyllig och nötig". Den är kallpressad, och så fantastiskt GOD! Nyttig är den alldeles säkert (omega-3, 30% fleromättat, 63% enkelomättat), men framför allt är den supergod!

Jag vet inte om linfröolja är kallpressad... Tror inte det.
    Den ska finnas i vanliga mataffärer, tror jag. Jag köper den på City Gross i Mantorp.

Jag har funderat lite på det här med margarin och smör...
    Margarin är väl inte sådär jättebra, för att det innehåller transfetter. Men smör är ju inte heller bra, pga allt mättat fett. Vilket är bättre eller sämre? Är det pest eller kolera? Spelar det någon roll vilket man väljer?

• Viran

Jag brukar använda smör eller bregott.... det e väl ok, fast vi skall köpa omega 3 till dom nu. Hörde att barn blir otroligt smarta av det ;)

• TerrorMorsan

finns det inte nått som heter eye q eller nått sånt?

• cosmos13

Jag har läst i flera böcker att kallpressad olja ska INTE ges till små barn under ett år, för att den kan innehålla bakterier.

Svar på tråden Ge ditt barn RÄTT FETT i maten!