• Upptagen

    Hur länge "får" man vara mammaledig?

    Hur länge har man rätt att vara föräldraledig? För man kan väl inte vara hemma hur länge som helst om man har arbete?

  • Svar på tråden Hur länge "får" man vara mammaledig?
  • delifi2

    d beror väl mer om man ahr råd ekonomiskt, men man har ju ett visst antal dagar man får pengar för

  • Upptagen

    Men om man är anställd så kan man väl inte vara föräldraledig hur länge som helst? Chefen måste ju ha något att säga till om känns det som?

  • Jennie Brunflo

    18månader har du enligt lag att ha sammanhängande föräldrarledighet.

    (enligt föräldrarledighetslagen)

  • Venus

    1,5 år... Efter det tror jag inte att arbetsgivaren behöver "hålla platsen" längre... Men sedan kan man säkert komma överrens oxå...

  • ebben

    Ja 18 månader är väl liksom lagen.MEN jag har många bekanta som varit hemma mycket längre,och aldrig hört nåt om att de skulle bli nekade.Aldrig nånsin.

  • Killen

    Min frus chef sa att de var helt ok att min fru skulle vara hemma 20 m ånader, chefen sa att hon till och med utan problem kunde vara hemma 24 månader.

    Efter 18 månader så bestämmer nog chefen hur det blir.

    Mvh Killen

  • PerG

    Man har rätt att vara föräldraledig i 18 månader med eller utan föräldrapenning. Efter 18 månader har arbetsgivaren rätt att kräva att man tar ut föräldrapenning för motsvarande tid man är ledig. Dock har man rätt att gå ner i tid till 75% utan att ta föräldrapenning för motsvarande..

    Lagen finns att läsa här:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.HTM

    §5 tar upp 18 månadersregeln och att man måste ta ut föräldrapenning utöver dessa 18 månader
    §6 handlar om att man får gå ner i tid om man tar föräldrapenning för motsvarande tid.
    §7 handlar om att man har rätt att gå ner i tid till 75% utan att ta ut föräldrapenning

  • Anne69

    Lagen ger den minimirättighet som PerG beskriver. Därutöver finns också kollektivavtal som ger rätt till längre ledighet och man kan dessutom träffa ett enskilt avtal med arbetsgivaren och så att säga komma överens om hur länge man ska vara föräldraledig.

  • Catti41

    Mitt avtal gör att jag får vara ledig tills lillakillen är tre år innan jag behöver ta ut en enda fpdag. Därefter tror jag inte att min chef skulle kräva att få se något bevis på uttagna dagar så länge det handlar om strödagar. Däremot om jag ville vara ledig en hel sommar, kanske. Å andra sidan tjänar ju firman på att jag inte är i tjänst, eftersom mitt arbete funkar så att jag inte ersätts om jag är ledig en kortare tid, utan mina högar ligger snällt kvar på skrivbordet och väntar på att jag kommer tillbaka.

    Så i nuläget har vi väl en 200 fp-dagar kvar på lillakillen, för jag tog nästan inte ut något alls när jag var f-ledig. (Alla de är ju inte mina förstås, vi delar ju lika.)

Svar på tråden Hur länge "får" man vara mammaledig?