• BettySpaghetty

Hur göra m nyfödda kaninungar???

Jag är verkligen novis på det här området! Min honkanin har just precis (ngn timme sen) fått ungar! Jättekul, verkligen, men hon verkar inte bry sig om dem, eller det kanske är naturligt? Hanen är på henne hela tiden och vill få till det så att säga, men hon försöker springa undan. Försökte nyss att spärra av buren, men då blev båda två jätteputta och skrapade efter att försöka komma över till den andre. Så jag öppnade igen. Jag vet inte vad jag ska göra, eller OM jag ska göra något. Naturen (dvs kaninerna) kanske sköter det bra själva, eller?

Tacksam om någon kan svara!

• Svar på tråden Hur göra m nyfödda kaninungar???
  • april

Tror att du ska försöka separera på kaninerna så att honan får lungn och ro, det är nog ingen bra ide att de är i samma bur utan hon behöver det utrymet för sig själv. Sen om jag inte mins fel så är kan kaniner para sig igen direkt efter en kull och det är kanske inte så bra...

• BettySpaghetty

Nä, det är vad jag har hört med, jag får försöka igen! Varför skulle det här hända när min man jobbar kväll??? Fast det är ju mysigt!

• giz

ring en vet å fråga..........men mej vetligt så kommer hon rata ungarna så länge hannen finns i närheten........så jag tror inte det räcker att spärra av buren med en skiva utan helt enkelt separata burar.

• april

Glömde svara att annars tror jag honan sköter ungarna även fast man inte tror det, men känner hon sig stressad för att hanen är där ja då kanske hon försöker skydda ungarna mot hanen. Det tar väll ca 2-3 veckor innan ungarna börjar skutta runt för nu har de ju varken päls, hörsel eller syn. Det är bra att inte störa honan så mycket i början sen efter ett par dagar är det bra om du kollar igenom boet så att det inte finns några döda ungar där, hittade en i min kanins bo som var död men som sagt mycket lugn oh ro. Lycka till!

• BettySpaghetty

Giz: Kommer hon inte att ta hand om dem alltså? Ojoj, då är det bäst att snabba sig, separata burar? Det blir ett problem, men jag får väl försöka hitta en lösning!
    Tack för hjälpen!

• giz

japps dom gör sej ju annars redo för en ny parning...... och en ny kull.
    kolla om du har ngn kartong eller kattbur som snabblösning.
    ta hannen lungt å stilla å var inte å plocka för mycket i buren dom första dygnen...... du kommer nog att märka ganska fort att honan blir lugn bara killen har försvunit och hon får vara i fred

hur många blev det?? det är u så gulligt med ninbebisar

• Palsternacka

Flytta på pappan för annars kan han nog bita ihjäl bebisarna. Han vill ju gärna bli pappa igen...
    Men du har väl inte tänkt att de ska bo ihop hela tiden framöver, eller?Himmel vad många bebisar det blir i så fall!!!

• AnnaGBG

Ta bort hanen direkt! En kaninhona kan bli dräktig ca 6-10 timmar efter förlossningen igen! Då sitter ni med en ny kull om 30 dagar...

Håll hanen en bra bit därifrån ( så att han inte ser dem ) och lämna honan ifred med sina ungar, hon behöver lugn och ro annars kan hon bita ihjäö alla ungarna!
    Var oxå uppmärksam på att honan inte kissar på ungarna, det gör hon för att de ska bli kalla och frysa ihjäl ( eftersom ju kaniner är "utedjur", jag vet inte om ni har dem inomhus )

Lycka till!

• BettySpaghetty

Jag vet inte hur många det blev, hon har lagt dem i en grop i ströet med pälstussar över, jag vill inte rota för mycket. Hur länge kan man ha hanen i kattburen? Jag har en kattbur, men den är ju inte jättestor! Kaninerna är inomhus och jag tror inte att hon har kissat på dem, men hon verkar inte det minsta intresserad av dem. Borde hon inte dia dem eller nåt?

• BettySpaghetty

*puff* - med anledning av min sista fråga...

• Sandra78

Hej.
    En normal kaninhona diar bara sina ungar en gång per dygn. Med andra ord ganska sannolikt att man missar det...
    Lycka till!

• giz

ngt dygn i kattburen är nog ingen fara men du måste ju ha tänkt på en bur till när du skaffa en hanne å en hona??? för har du dom i hopp hela tiden så får du ju massor av kanin ungar....... ca 5 ungar var 30 dag på ett år kan bli ganska mycket å dom 5 får 5 var var 30 dag som får 5 var 30 dag wooooooooooooooow blir många det

• BettySpaghetty

Ja, jag har en till bur, men den står ute just nu och är lite för tung för mig att flytta på. Jag ska be min man hjälpa mig imorgonbitti. Som sagt, annars blir det MÅNGA kaniner! Jag ville gärna ha en kull med ungar, men nu får det gärna dröja ett tag till nästa kommer :)

• giz

hahaha japps.....men ta det lungt över natten klarar han sej, lite ska han väll få lida som pappa men inte lär dom sej hålla pli på mojängen för det

• AnnaGBG

Jag håller med föregående talare! Ett dygn är ingen fara. Kan du förresten inte sätta honom i buren ute då?

• BettySpaghetty

Det är ju så kallt. Inte kan man väl slänga ut honom då??? Jag skulle ha ordnat med buren om jag bara hade vetat att hon skulle yngla av sig, men, men, en natt ska han väl klara :)

• AnnaGBG

Det är verkligen inte för kallt, så länge det finns strö och hö i buren. De tål en hel del kyla! Men jag förstår att det kan kännas lite brutalt om han är van att vara inomhus. Vänta du tills du får in buren!

• AnnaGBG

En liten parentes; vi födde upp kaniner när jag var liten. Vi hade kanske ett 30-tal åt gången och de var alltid ute, året om. ( Fast inte i markbur )

• BettySpaghetty

Det är två ninisbebisar! Trodde inte att såna kala, små råttliknande varelser kunde vara så oerhört söta!!! Bara en fråga till när jag ändå är i farten. Är det vanligt att mamman bäddar ner ungarna och täcker över dem? Det låter ju iofs rimligt eftersom de kanske fryser annars, kala som de är. Brukar mamman låta de vara ifred eller brukar hon ligga hos dem?
    Oj, det blev visst två frågor, men, men!

Svar på tråden Hur göra m nyfödda kaninungar???