• Metra

Skakattacker eller spädbarns myoklonier? Hjälp!?

Hej!

Kan någon hjälpa mig?

Vår lill-kille är nu ca 4 veckor. Han har ända sedan födseln (är född i vecka 37+0) fått någon sorts skakattacker. Det är tydligast då han ligger på rygg på skötbordet, benen, armarna och hakan kan skaka/darra. Skakningarna är väldigt tydliga och kan hålla på i ca 5-20 sekunder. Om jag tar tag i armen/benet så slutar darret. Ofta är det så att han sparkar med benen och då kan de börja skaka, men inte alltid. Om jag trycker mot hans fotsula med min handflata så kan benet också börja darra. Skakningarna är alltså väldigt tydliga.

Det är alltså mer än vanligt småbarnsdarr. På BB tog de en del blodprover (glukos, kalsium, elektrolyter) som alla var normala.
    Läkaren kunde inte säga vad det berodde på.

Så vi kontaktade privat neurolog. Han gjorde neurologisk undersökning som var helt NORMAL. Han såg skakningarna och sade att det är någon sorts myoklonier. Han sade att de nog slutar av sig själv vid senast 4 månaders ålder. Han sade också att skakattacker är ofarligt om den neurologiska undersökningen är normal och då det handlar om såpass småbarn.

Har någon annans bebis haft liknande?
    Skulle gärna höra om andras erfarenheter!

Tacksam för svar!

Metra

• Svar på tråden Skakattacker eller spädbarns myoklonier? Hjälp!?
  • linodin

Hej du kan nog vara lugn för så hade min pojke med som baby speciellt på skötbordet om man tog av honom lite kläder mm.Värsta darrningarna exakt så som du beskriver...Jag blev jätteorolig o visade upp honom för bvc men hon sa att det var omoget nervsystem...Han slutade med darrningarna efter ett tag..

Idag är han en normal 3 åring som cyklar järnet gör knä o rumpstuds på studsmattan...:)

Du behöver INTE vara orolig det kommer försvinna!

• tottis72

Hej!
    Två av mina barn har oxå haft sådana skakningar som du beskriver. Med den förste så kände jag skakningarna/darrningarna redan när han låg i min mage (det kändes precis som man hade en hund som kliade sig i magen) och han fortsatte med dessa skakningar i några månader (cirka tre).
    På BVC sa de precis som för lindolin att det var omoget nervssystem och att det faktiskt var ganska vanligt. (Fast jag har inte hört någon annan som haft samma symptom, förrän i detta forum.)
    Den andra som hade sådana skakningar slutade mycket snabbare än den första, redan efter en månad ungefär.
    Förresten, när jag tänker efter hade nog mellantjejen sådana skakningar också, men väldigt, väldigt lite...

• 99och06

mitt första barn var sprittig som det står i journalen. Det undersöktes men de fan inget och det var ingen fara, dock tror jag att det höll i sig länge, men senare kom det bara i och med insomnande och uppvaknande, samt ibland mitt i sömnen. Blev dock utredd med eeg också, men det var inget. det är visst vanligt rörelser som finns kvar sedan fosterstadie.

Svar på tråden Skakattacker eller spädbarns myoklonier? Hjälp!?