Skakattacker eller spädbarns myoklonier? Hjälp!?
Hej!
Kan någon hjälpa mig?
Vår lill-kille är nu ca 4 veckor. Han har ända sedan födseln (är född i vecka 37+0) fått någon sorts skakattacker. Det är tydligast då han ligger på rygg på skötbordet, benen, armarna och hakan kan skaka/darra. Skakningarna är väldigt tydliga och kan hålla på i ca 5-20 sekunder. Om jag tar tag i armen/benet så slutar darret. Ofta är det så att han sparkar med benen och då kan de börja skaka, men inte alltid. Om jag trycker mot hans fotsula med min handflata så kan benet också börja darra. Skakningarna är alltså väldigt tydliga.
Det är alltså mer än vanligt småbarnsdarr. På BB tog de en del blodprover (glukos, kalsium, elektrolyter) som alla var normala.
Läkaren kunde inte säga vad det berodde på.
Så vi kontaktade privat neurolog. Han gjorde neurologisk undersökning som var helt NORMAL. Han såg skakningarna och sade att det är någon sorts myoklonier. Han sade att de nog slutar av sig själv vid senast 4 månaders ålder. Han sade också att skakattacker är ofarligt om den neurologiska undersökningen är normal och då det handlar om såpass småbarn.
Har någon annans bebis haft liknande?
Skulle gärna höra om andras erfarenheter!
Tacksam för svar!
Metra