• Briana

Nån som vet nåt om regnskållor på häst ??

Ska köpa häst så jag letar runt nu efter ett bra ämne.Ringde på en holländsk häst igår som verkade SUPER !! Har varit här i 4 månader nu.Hon berättade dock att den haft regnskållor (läst på nätet om d )
    3 ggr sen den kom hit. Hon berättade att han alltid gått med täcke, lindor osv dom gånger han varit ute. Dom behandlar tydligen inte hästar sm hästar utan lindar in dom i bomull. Iallafall så fick han ju såklart vara ute uta täcke när han kom hit och han fick ju detta då. Nu går han ju utan täcke utan problem men det jag undrar är:

Om dom haft regnskållor kommer det alltid tillbaka ??
    Ska man avrådas att köpa en häst som haft detta ??
    Kn dom få sånt här om dom alltid gått täckade och sen blir avklädda...kroppen får lixom en chock ???

Tacksam för svar av NÅN som har erfarenhet av detta !

• Svar på tråden Nån som vet nåt om regnskållor på häst ??
  • Splach

regnskållor??..

Är jag helt ute och cyklar men menar du att han får en pöl med vatten på ryggen när det regnar ??

för är det så, så är det rätt vanligt..
    Sambons låssas pappa har så på någon av sina hästar, men han går nästan alltid utan täcke, förutom när det är jätte kallt!
    regnar det för mycket tar dom in hästarna helt enkelt..

dotterns shettis har så med, men det är ingen fara, för det blir oftast inte vatten direkt på hästen, utan bara överst på pälsen..

Eftersom "din" häst är van att gå med täcke, har han troligen inte kunnat börja bilda vinterpäls, men om du sätter på han ett tunnare täcke och ser efter i några dagar så han inte fryser, så är det alltid en början för att få mer päls, för att sedan ev kunna ta av täcket..

• Elute

Min gamla häst hade regnskållor, det är ju en bakterie som får fäste i huden då den blivit blöt och skadad. Bakterien tål inte torka, och därför blommar den upp då hästen är blöt i pälsen under längre perioder.
    Jag fick bukt med skållorna genom att ha täcke på vid fuktigt och regnit väder, samt att jag klippte honom när han fick problem.
    Sjukdomen drabbar inte alla hästar, utan oftast de med något nedsatt immunförsvar, och behöver inte alls komma tillbaka varje år. Den räknas som smittsam iallafall. Lindriga utslag kan vara några få fläckar över rygg och kors, till att stoora sjok av huden på hästen "krullas av". Lite otäckt.
    Behandlas genom att bada med antiseptiskt schampo och framför allt att hålla pälsen torr.

• Briana

elute: Du skulle inte rekomendera att köpa en sån häst då som haft problem ?? Låter ju otäckt om stora flagor åker av ...usch....

• Elute

Fråga hur mycket hästen har haft innan. Jag hade nog köpt ändå om det inte varit så mycket, och om hästen varit ok i övrigt.
    Det gäller ju bara att se problemen innan de blir för allvarliga.

• Elute

det kan ev vara något annat i hästens "sjukdomsbild" som gör att den saknar motstånd mot hudinfektionen. Att immunförsvaret är nedsatt tex. mineralbrist eller av fästingsjukdom. Sådant som inte märks under en vanlig veterinärbesiktning.

• mamma legolina

Jag skulle nog inte köpa en sån häst, antar att du kommer få betala en rejäl slant, sök vidare tycker jag. Funderar på följdsjukdomar, hur är hästen på sommaren med knott och annat, soleksem? Nä leta vidare så hittar du säkert drömhästen till slut.

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • vinterpinglan

jag skulle inte vilja köpa en sådan häst med regnskållor. Om den får det så är det ju stor smittorisk till de andra hästarna. Det blir ju ett himlajobb med att ha allt strikt o sterilt hela tiden om det återkommer ofta. Ledsen
    Nä... det finns fler FRISKA,jättefina o mysiga hästar där ute någonstans. Så ett tips.....fortsätt leta!!
    Lycka till!!Skrattande

♥♥♥ Kevin 970329 - Liam 060403 - mammas guldklimpar ♥♥♥
  • Briana

Tack för ALLA svar !! Det lutar väl åt att det inte blir den....SYNd...verkar vara en toppenhäst med 9-mässiga gångarter och dressyrstam av världsklass...Jag väntar ju på video på 3 andra hästar

Men återigen tack ! Hade hoppats på att det var en sån sjukdom som typ mugg som kanske bara kom en gång...
    Men  det verkar vara en sån sjukdom som kan komma åter om dom blir fuktiga !!

Ja ja...så är livet. Men det är SVÅRT att hitta häst Innan man bestämt sig så ser man hästar överallt och sen när man bestämt sig så ser man INGA..konstigt...

Svar på tråden Nån som vet nåt om regnskållor på häst ??