• Twinkel

Hematom i livmodern och hjärtaktivitet

Hejsan!

Jag var på Vul i går.. Jag hade ljusbruna flytningar som började på torsdagskvällen och som tur var så hade jag en Vul tid inbokad på Repro för att kolla att det inte var fler :o)
    På vulet såg läkaren en frisk graviditet men även en hematom dvs en blodansamling vid sidan av i livmodern. Läkaren sa att jag skall ta det lugnt och att hematomet kan försvinna då. Jag skall tillbaka till dem igen om två veckoroch kolla hur det ser ut då.

Nu är jag så klart jätte nervös att hematomet skall bli värre och att vårat lilla pyre skall åka med av bara farten..

Är det någon som haft något liknande och i så fall hur gick det för dig ?

• Svar på tråden Hematom i livmodern och hjärtaktivitet
  • suede

Jag hade hematomer och blödde fram till v 14, sen hade jag massor med brun/svarta flytningar fram till v 17. Allt gick bra och nu är jag i v 37. Skickar många styrkekramar, jag vet hur jobbigt det är!!

• Twinkel

Hejsan Suede!

Skönt att höra att det kan gå bra! :) Blev du sjukskriven eller fick några restrektioner ?
    Jag skall fortsätta jobba men ta det lugnt och inte bära tungt.. Jag hoppas verkligen inte att stress gör det värre för jag har jätte mycket på jobbet nu... :(

Men det är väl bara att avvakta och se hur det går... Det är ju bara två veckor kvar till nästa VUL :/

Tack än en gång :)

• suede

Hej!
    De sa att jag skulle ta det lugnt och sen fick jag tabletter att äta när jag började blöda. Jag skulle även åka in direkt jag började blöda. Det är säkert ingen fara för dig. Men tusan vad jobbigt det är. Börjar du blöda igen så åk in...
    Kram

• hanu01s

Hej!
    Jag hadde den oxå. Den tömmer sig. Ta lite magnesium o "Mama" vitaminer.

• Twinkel

Jag fick ju så klart lite mer blödningar som sedan övergick i bruna flytningar. harig som man ät åkte jag in til sahlgrenska akuten och träffade de "mycket förstående" personalen där.... fattar inte hur de kan få jobba inom sjukvärden.. En Usk sa - är du i v 7? Jag svarade ja... Då sa hon Har du kollat det eller ?? Grrrrr Läkaren var inte heller förstående.. Det tror väl att det bara är att gå hem och "fixa" en ny.. TYvärr blir jag inte så lätt gravid det tog oss tre år innan våran dotter kom och nästan ett år för denna graviditeten....
    Känns bara som det skall gå åt skogen hela tiden... Men jag försöker vila och hoppas på att det går tillbaka.. den lill* var nu i alla fall 8,5 mm :o) Och hjärtat bankade på :o)

Hanunus! Varför skall man äta magnesium?

• hanu01s

Magnesium hjälper mot sammandragningar.

När jag fick min blödning förra året, var jag hemma i Ungern (som tur). Jag fick ta magnesium o en till medicin som förstärker de fina blodkärlor( Den var nåt som A vitamin typ???). Jag var då i vecka 12. Nu har jag en liten bysing på 10 månader.

Hoppas att du får oxå behålla din lilla.

• Twinkel

Hejsan Hanunus!
    Jag skall springa i väg i dag och köpa magnesium och a-vitamin om det kan finnas.. jag tar redan mitt val men det skadar ju inte att försöka..
    På läkarna låter det hela tiden som det kommer gå åt skogen men som sagt de vågar väl inte säga för mycket... Skönt att det gått bra för er det germig lite hopp..
    jag försöker nu att ta det riktigt lugnt men på måndag skall jag jobba igen och jag hoppas att jag inte stressar upp mig och oroar mig en massa.

Tack igen hanunus för ditt tips!

• Nalle Puh73

Är det inte A-vitamin man ska akta sig för när man väntar barn. Man ska inte väl inte äta ex. lever pga av att det innehåller så mycker A-vitamin, inte bra för bebisen om jag inte minns helt fel. Kolla upp det innan du köper dom.

• Ms Leia

Hej!

Vi var på första Vul i v 6+3. Då slog hjärtat men bredvid foster och hinnsäck var som ett ännu större svart område. Läkaren sa att det var ett hematom, dvs blodansamling på ca 4*5 cm.
    Han sa att det var väldigt vanligt under tidig graviditet. Ibland kommer det ut som en blödning, annars försvinner det oftast efter ett par veckor.

När vi var på nästa Vul i 8+6 var det borta! Jag blödde ingenting.

Men jag var jätteorolig precis som du! Att det skulle dra med sig den lilla ut om det skulle blöda osv, massa sånt.

♥♥ Ms Leia, gravid i v 11 ♥♥
  • Twinkel

Hej!

Nalle Phu73: När du säger det så har jag ju faktiskt läst det om A-vitamin... Jag struntar nog i det då.. Tack för påminnelsen!!

MS Leia: lika skönt varje gång man hör att det går bra!! Jag är jätte orolig hela tiden :o( Men jag hoppas att det ser bättre ut när jag skall på Vul den 16 oktober. Jag tyckte att hematomet såg mindre ut när jag gjorde vul på akuten så jag hoppas att det är på väg bort.

Men så länge det inte kommer massa blod skall jag försöka hålla mig lugn.. :o)

Ha det så gott!

• Meleah

Jag fick se på VUL i måndags att jag hade ett/en hematom vid sidan av fostret i livmodern. Hade innan dess haft bruna flytningar i fyra dagar. Min läkare sjukskrev mig i två veckor och gav mig Tranon att äta, 2 tabletter 4 ggr dagligen. I går, torsdag, var jag på återkoll och då var hematomet så gott som borta. Jag hoppas verkligen inte att det kommer tillbaka.

v 7 (6+4)
  • hanu01s

Hej!
    Jag har inte sagt att det var riktig mycke A vitamin. Jag vet att det är farlig att ta förmycke, men du kanske kan ta  multivitamin för gravida.

Meleah - Du fick medicin, men det är nog inte vanlig så tidig på graviditeten.
    Tyvärr här i Sverige säger de att naturen sköter sitt. Det är helt ok, men jag tycker även om man förlorar bebben senare, det känns bättre om man fick göra allt för att behålla den.

Jag har haft en missfall i vecka 12 (8 år sedan)o nu i efterhand  tycker jag att jag har velat ha mer hjälp från läkarna. Jag vet att det finns mediciner med lite hormoner som kanske kan hjälpa.

• Meleah

hanunus: Nej, det verkar inte vanligt att få tabletter. Men vi är gravida med hjälp av IVF så det kan ju vara därför min läkare satte in lite extra hjälp. Jag vet inte. Är iaf otroligt tacksam över att ha det stöd från honom som jag har. Hoppas bara att MVC är lika hjälpsamma sen när det är dags att gå över dit.

• Nona

Hej,

Jag är i vecka 7+0 och jag var på vul igår på grund av att jag blödde en del i måndags. Gyn såg fostret i livmodern med ett litet hjärta som slog och bredvid i en större hinna hade det bildats en hematom. Hon sa att den är 2 cm stor. Hon sa att det kan handla om en hematom men hon sa även att det kan vara ett missfall på gång. Hon kunde inte riktigt svara på det. Men hon var mest inne på hematom. HOn sa att om barnet är friskt så stannar det där men om det inte är det så kommer det att åka med denna hematom och då bli missfall. Jag skall dit om 2 veckor igen och det är jobbigt att vänta. Min fråga är, varför bildas det hematom där? Har ni fått det förklarat?
    Tack

• Twinkel

Hejsan Nona!

Jag vet inte varför det bildas hematom där skulle gärna vilja veta det med... Men när jag frågade så fick jag svaret att det bara blir så ibland.. ??

Jag skall tillbaka på måndag och jag hoppas då att hematomet är borta så jag kan slippa oroa mig... Jag har inte haft några mer blödningar på en vecka så jag hoppas :o)

Men min BM sa att om barnet är friskt så kommer det troligtvis att hänga kvar. Det är väldigt sällan friska foster åker med ut sa hon :o)

Jag håller med nig Nano om att det är jobbigt att vänta... Känns som varje dag är en evighet men snart är man där :o) Och så länge det är lungt under tiden så kan man ju fortsätta hoppas. Jag hoppas att din lill* är en fighter och att ditt hematom försvinner!!

Ha det så gott!!

• Hopefully01

Hej! Gravid i v11 och började blöda lite igår. Åkte in och kollade och då var det ett hematom. Hon sa att det ökar risken med missfall men att blodet kan komma ut av sig själv utan att påverka graviditeten vilket jag hoppas innerligt på. Hur har det gått för er? Brukar det gå bra så länge barnet är friskt?

Svar på tråden Hematom i livmodern och hjärtaktivitet