sambons låssas pappa har två st som han fått tagit hand om..
En minigris är "nästan" en vanlig gris, dom äter ett specielt foder för att hålla sej små!
Att ha grisen inne tycker jag är elakt, dom älskar att springa runt och rota runt i jorden..
En ordentlig grishade är att rekomendera, annars kommer eran gård se ut som ett slagfält och grisen bli rejält överviktigt, då dom äter 3 gånger mer än dom behöver, och dom äter allt, "utom lök"..
När sambons pappa fick den ena gisen, fick han med en lång lista på vad den skulle ha o äta..
det var tuggimmin och marsmelows på lördag, bad på söndagar mm mm.. han kollade på ägaren och sa att om grisen ska bo här, ska han få vara en gris!
Vist grisar har väldigt tålig mage, och bryter ner allt, men jag tycker ändå det är fel att mata dom med godis, okej någon gång ibland, och okej att ge om man tx vill träna grisen till sitt o ligg osv, men det går lika bra med äpple etc, för dom älskar nästan allt
Dom bör få gå ute hela sommaren, och få komma in i ett stall etc under vintern, som det är mycket halm i för att hålla värmen.. är du orolig för att din tvättbod är för kall, kan du ju alltid isolera med frigolig på väggarna och sedan en gummimatta uppe på det, gummimattan behöver ju bara sitta ca 1 meter up på väggarna, och det kan vara bra att ha det för att skydda golvet..
veterinär? man kan vaccinera grisar har jag för mej, och man ska klippa klövarna 2gånger om året "OBS DOM SKRIKER SÅ MAN TROR DOM DÖR"...
annars är grisar väldigt friska djur, som inte brukar behöva gå till vet..
ang mat, en gris äter allt och lite till, dom äter 3gånger mer än vad dom behöver!
det finns speciel gris mat för minigrisar, som innehåller något som gör att dom håller sej små, vilket jag inte vet om det är så sund och naturligt..
Men annars så finns det även vanlig gris mat, men dom äter allt som finns och lite till, så mat behöver du nog inte oroa dej över..
en gris har som sagt en väldigt stark mage och bryter ner det mesta, det man bör se över är att dom inte får för ensidig kost, så att dom får vitaminbrist etc..
men sådant som blir över när du lagat mat, gammalt bröd mm är det bara att ge till grisarna, dom är som små komposter, och gillar allt utom lök
En gris kan även bitar ordentligt hårt, och stångas ordetligt..
lyfter du en gris, låter det som om den håller på att dö, och fast du har hörselkåpor på dej, får du ont i huvudet.. dock kan man vänja grisen med att bli lyft, och dom brukar vara väldigt snälla och fredliga..