• Lizard19

Någon som har minigris ?

Jo det är så att sen jag var liten så har jag alltid velat haft en minigris.

Nu har vi ett bra hus med stor tomt. Och vi har en tvättbo som vi inte andvänder till något. Där nere hade jag tänkt ordna ett hem för en minigris...

Men eftersom jag aldrig haft det innan tänkte jag om någon kan ge mig tips om saker för dem ? Mat skötsel.... Hur är det med veterinär frågor ?

Kan den bo där om de blir vinter om man gör det varmt för den....

Ja alla möjliga tips...

Ska självklart läsa på om dem oxå ;)
  • Svar på tråden Någon som har minigris ?
  • längtar efter familj

Jag har ingen och känner ingen som har, men min gamla granne hade en och den hette Trynolf!! Det tyckte jag var ett himla gulligt namn på en minigris...

(det var mitt enda tips.. )

• puss

jag har haft en.
    den ska väl bo med er i huset, hoppas jag?

• Splach

sambons låssas pappa har två st som han fått tagit hand om..

En minigris är "nästan" en vanlig gris, dom äter ett specielt foder för att hålla sej små!

Att ha grisen inne tycker jag är elakt, dom älskar att springa runt och rota runt i jorden..
    En ordentlig grishade är att rekomendera, annars kommer eran gård se ut som ett slagfält och grisen bli rejält överviktigt, då dom äter 3 gånger mer än dom behöver, och dom äter allt, "utom lök"..

När sambons pappa fick den ena gisen, fick han med en lång lista på vad den skulle ha o äta..

det var tuggimmin och marsmelows på lördag, bad på söndagar mm mm.. han kollade på ägaren och sa att om grisen ska bo här, ska han få vara en gris!

Vist grisar har väldigt tålig mage, och bryter ner allt, men jag tycker ändå det är fel att mata dom med godis, okej någon gång ibland, och okej att ge om man tx vill träna grisen till sitt o ligg osv, men det går lika bra med äpple etc, för dom älskar nästan allt

Dom bör få gå ute hela sommaren, och få komma in i ett stall etc under vintern, som det är mycket halm i för att hålla värmen.. är du orolig för att din tvättbod är för kall, kan du ju alltid isolera med frigolig på väggarna och sedan en gummimatta uppe på det, gummimattan behöver ju bara sitta ca 1 meter up på väggarna, och det kan vara bra att ha det för att skydda golvet..

veterinär? man kan vaccinera grisar har jag för mej, och man ska klippa klövarna 2gånger om året "OBS DOM SKRIKER SÅ MAN TROR DOM DÖR"...
    annars är grisar väldigt friska djur, som inte brukar behöva gå till vet..

ang mat, en gris äter allt och lite till, dom äter 3gånger mer än vad dom behöver!
    det finns speciel gris mat för minigrisar, som innehåller något som gör att dom håller sej små, vilket jag inte vet om det är så sund och naturligt..

Men annars så finns det även vanlig gris mat, men dom äter allt som finns och lite till, så mat behöver du nog inte oroa dej över..
    en gris har som sagt en väldigt stark mage och bryter ner det mesta, det man bör se över är att dom inte får för ensidig kost, så att dom får vitaminbrist etc..
    men sådant som blir över när du lagat mat, gammalt bröd mm är det bara att ge till grisarna, dom är som små komposter, och gillar allt utom lök

En gris kan även bitar ordentligt hårt, och stångas ordetligt..

lyfter du en gris, låter det som om den håller på att dö, och fast du har hörselkåpor på dej, får du ont i huvudet.. dock kan man vänja grisen med att bli lyft, och dom brukar vara väldigt snälla och fredliga..

• puss

äter ett speciellt foder för att hålla sig små?
    ska dom svältas? de är ju små av naturen!
    det är verkligen inte elakt låta dom bo i huset! de är sällskapliga och vill vara med ju.
    att låta dom bo i stall eller hundkoja är ju fruktansvärt.

• Splach

puss...

Det är grisar och ska så behandlas..

OCH JAA dom äter specielt foder för att hålla sej små, vist minigris rasen är mindre än dom andra raserna med dom blir änu mindre om dom får lov att äta minigris mat, som faktiskt innehåller speciella ämnen för att hålla dom små..
    man svälter dom inte på något sätt, utan det är ett ämne som gör att dom hålls små helt enkelt!

Och nej, jag tycker inte dom ska gå inne i ett hus, varför tycker jag inte det då?

ja för att dom är gjorda av naturen att vara ute, i ett hus är det för torr luft, vilket kan göra att grisen frå klåda mm..
    det är inte bra för grisen leder och ben att få gå på så pass hårt underlag hela tiden, som golv faktiskt är..
    Ja dom är sällskapliga, men vi är inte ett naturligt sällskap, tycker man synd om dom, och tycker dom behöver sällskap, köp en till gris!..
    En gris är inte sällskaplig mot en människa av naturen.
    Dessutom är det inte många som vill ha dom i hus, pg av att dom äter det mesta!..

NEJ det är inte djurplågeri att låta dom bo i ett stall under vinter, snarare tvärtom..
    Tror du ens det vore lagligt att ha grisuppfödning, om dom inte fick bo i ladgårdar? borde inte ganska många åka dit, för vad du kallar det, djurplågeri då?

En gris mår bra, och bör få bo ute, särskilt under sommaren, under vintern är det lite för kallt, och bör då få bo i ett stall etc, självklart ska där finnas mycket halm, som gör att grisen inte fryser..
    Men det finns en anledning till att grisar har tjockt hull, och det är för att klara kylan!

"hur tror du det är med våra viltsvin?"

För att en gris ska få vara en gris, och bete sej som en gris, bör den få vara ute, särskilt under sommaren, för att få böka omkring och göra av sej med lite energi, att böka efter rötter att äta, och äta av det naturen har att erbjuda..

Att få röra på sej ute i naturen i en grishage etc, är en mortion du "aldrig" kan ge en gris som bor inne i ett hus hela sitt liv.. vist du kan springa runt med den i huset, men det är långt i fram samma mortion som den får ute i naturen..

• Splach

en fråga puss...

du skrev att du har haft en minigris, borde inte du veta detta då?

• Lizard19
    Åh kanon bra tips.. =)

Tack så hemskt mycket....

Hmm ja jag tror de är lite kallt för han där i de där båthuset eller tvätt hus... Vet inte vad det heter....  Får nog isolrea ordentligt där... Men jag tror jag ska köpa en till nästa sommar så jag har god tid på mig...

Tack så hemskt mycket för tipsen =)
  • Euphorbia

Lizard19: ring och prata med flera minigrisuppfödare, både sånna som har sina grisar ute och sånna som har sina grisar inne, Jag misstänker att det i den branchen finns lika många åsikter som det finns ägare, så bilda dig en egen uppfattning. Ställ många frågor!!

Splach: vad är det i minigrismaten som gör att dom blir mindre?
    Var får man tag på detta foder, jag bliev lite nyfiken på innehållet......

• Splach

euphorbia

Tyvär kommer jag inte ihåg vad fodret hetter, men om du söker på google hittar du säkert det..

Eller så kan du fråga på granngården, dom har det med..

Hittade en jätte bra sida om det förut, det var med all möjligfakta, och tydligen ska det inte vara farligt för dom att äta det fodret, men man blir ju att undra!..

• Carrran

Enl en kvinna som gör mina naglar så klassas en minigris från 0-100 kg. Så kolla upp kenneln ordentligt. Beroende på hur mkt du vill att den ska väga.

När jag tänker på en minigris så väger den ca 20 kg. Så det skulle inte va kul och få en minigris som väger kanske 60 kg. Men det här är inget jag vet utan jag skriver det hon talade om för mig.

När vi köper hus är jag väldigt intresserad utav att köpa en minigris som ska heta Elvira =) Men först måste jag läsa på en massa om rasen.

Lycka till!

• smiley81

vi har haft 2 minigrisar när jag bodde hemma, Wilma å Wille... Dom bodde inne med oss i huset, det bästa dom visste var att ligga i soffan bakom oss, där var det varmt å trångt... Dom älskar värme, så ofta satt man med en liten gris i famnen å trynet uppkört i armhålen,hihi...

Dom åt ingen speciell minigris mat, Wilma vägde ca 50 kg å Wille vägde väl runt 40-45... Toppen djur att ha om man är allergisk mot hundar...

Sen som någon skrev att en gris är ju en gris och ska vara ute, alla som har ormar inne i små terrarium, är det normalt för ormar? Spindlar? mm mm

En gris anpassar sig väldigt bra, våra var som hundar, fast dom gillade inte att gå ut på vintern när det var kallt, så då gick dom på låda, som katter...

• gabriella83s mamma

Hej!Grisarna har borst och är dom ute mycke ändras det efter årstiderna.Precis som på ett djur som fäller päls.Jag har en minigris i ett dragfri stia. Grisen fick jag av en djurpark som hade för många minigrisar.Och eftersom alla känner alla här,blev vi tillfrågade för ägaren visste att vi bodde på en gård. Minigrisen har massor av hö som han älskar att böka runt i..Tyvärr har dessa underbara grisar en belägenhet till hjärtproblem,så det är viktigt att inte göda dom alltför feta.Nu är det svårt att se eftersom dom släktar på hängbukssvin och magen alltid ser stor ut.Mata mest med grönsaker och frukt alltså!När han(Bert)var liten kulting bodde han inne hos oss.När han blev större käkade han sönder våra korkmattor,tapeter...you name it!!Då ordnade vi ett eget litet krypin till honom som han stortrivs i.Man kan se att han är glad.Hans belysning är en gammal julgransslinga som jag stoppat ner i en glasburk,och som hänger i taket.Han har även två små fönster.Gårdens KARO,jakthunden Jarri(karelsk björnhund)gillar Bert.Jarri är ofta inne hos Bert och dom nosar på varandra.Bert ger små glädjetjut ifrån sig när Jarri kommer.Vill gärna gnugga sig på hunden.Bert är kastrerad och veterinärerna tycker att det bör göras om man vill ha grisen som keldjur.Han är väldigt social och jag är ute och leker(ja just d!!)och kelar med honom flera ggr var dag.Han kan sitta vackert och räcka vacker klöv, och lyssnar noga när man talar med honom.En gris är otroligt intelligent...Kan man göra en inhägning till stian är det alldeles utmärkt.Du har en väldigt tacksam kelgris så länge du vill!Men en gris växer,även en minigris.Dom är inte pyttesmå i vuxen ålder.Kan kanske väga 30-50 kg.har inte vägt Bert på ett tag,men tycker att det känns som en stor klump när han är i mitt knä.Nu har vi haft Bert över ett år.Han var 4 månader när vi tog honom hem,och vi ångrar inte en sekund...

• Splach

smiley81...

Det går inte att jämföra med en orm i terrarium, ett terrarium ska ha en sådan storlek att ormen kan röra sej naturligt, och utföra alla sina behov, både motrionsmässigt värmemässigt fuktmässigt mm..
    Dessutom är en orm ett djur som inte kräver särskilt mycket mortion, utan dom ligger oftast och väntar på maten i det vilda, dom gånger dom flyttar sej, är när dom behöver nytt skydd, eller maten är slut, dom flyttar sej med andra ord inte för att få lite mortion..

En gris, bör inte bo inne, det är påfrestande för leder och ben, och framförallt ryggen!
    vanliga golv är hala och gör att grisen lätt trillar, visserligen något dom flesta grisar tränar up..
    En gris har även ett behov av att få röra på sej och att vara en gris, vilket den får om den är ute och kan böka runt i jorden, en minigris kan nämligen ägna 7-8 timmar om dagen till att böka runt efter mat!
    försök att få en gris att få samma mortion naturligt inomhus..

• Que Sera Sera

splach; Tycker inte aven grisar i regel att det ar obehagligt att ga pa golv mm? Varav manga rekomenderar att man lagger ut mattor o dyl sa dom kanner att dom far battre faste? Dom ar val lite osakra nar det kommer till balansen da det ar halt underlag samt att dom ar hojdradda (varav dom inte tycker om att bli lyfta)?

Kan inte sa mkt om minigrisar men har last en del om dem for ett tag sen da jag alskar djur och garna laser om olika husisar som verkar intressanta.

Om jag inte minns fel sa ar dom aven medvetna om sitt revir och heller inget 'familjedjur' utan snarare enmansdjur?

OM man har dom inomhus, sa maste dom ha tillgang till boklada, da dom har ett stort behov av att fa boka. Har for mej att manga rekomenderar att man helst inte skall ha minigris i lgh utan isf i hus med tillgang till tradgard/bokhage...

TS, jag tycker du borde soka pa natet om skotselrad o dyl for minigrisar samt ta kontakt med olika uppfodare.
    Sen bor du vara medveten om att det finns olika sorters 'minigrisar' och darav borde du kolla ut noga vilken typ (vad den kallas) som du ar ute efter beroende pa strl etc. Inte alla ar hangbukssvin, men manga hangbuks saljs som 'minigrisar' om jag inte minns fel... Och da far du latt en stor gris i slutandan anda...

Iaf, oavsett hur du gor onskar jag dej lycka till!

Svar på tråden Någon som har minigris ?