• FruPuffen

Hur är det att bo nära en kraftledning?

Har sett ett hus som verkar jättemysigt, charmigt och billigt. Nästan lite för billigt... Hur som helst, det ligger jättenära en stor kraftledning (ca 20 m)! Är detta farligt eller ohälsosamt på något vis? Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-30 13:23:31:
    Här finns huset. Det i Bomhus/Storhagen.

www.maklarringen.se/office.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-30 15:02:42:
    Samt Gävleborgs län och Gävle

• Svar på tråden Hur är det att bo nära en kraftledning?
  • gourmeten

Det beror på vilken anspänning den har,vi bor bredvid en liten en och den är inte farlig,men inte så snygg direkt.önskar kommunen kunde ta ner den i marken istället. Det säga att klockradion är farligare än kraftledningar.

• FruPuffen

Ja de är ju inte direkt snygga . Jag vet dock inte vad jag har fått det i från att de skulle vara farliga att bo vid. Är de om de ramlar ner och barnen går dit eller är själva elstrålningen farlig??

• Muminmamman

Det är ju kraftfältet som påstås vara skadligt. Vi har en kraftledning ca 500 meter från vårt hus och bara för att testa en skröna (mythbusters light.. ) så tog jag ett lysrör med mig och ställde mig under kraftledningen. Sträckte jag upp lysröret i luften så högt jag nådde så börjar det lysa!!
    Det trodde inte jag skulle ske, men så var det. Det lös inte starkt, men helt klart och tydligt ändå.
    Så visst är det ett starkt kraftfält att vistas i.

• FruPuffen

Muminmamman: :-O Himmel och pannkaka, började lysröret att lysa!! :-O. Då måste det vara ett starkt kraftfält!!
    Nån som vet på vilket sätt det är skadligt??

• Muminmamman

Ja.. Det lös. Testa själv!
    Det var min sambo som påstod det och jag ifrågasatte. Tyckte att det lät för osannolikt, så han släpade med mig och ett lysrör till kraftledningen och jag fick snällt krypa till korset och ge mig.

• FruPuffen

Ja vi får väl ta med oss ett lysrör på visningen ! (Folk kommer tro vi är galna )

• Muminmamman
    Men vänta tills det blir mörkt! Då syns det bättre.
  • Amorella
    FruPuffen skrev 2006-09-30 15:00:57 följande:
    Muminmamman: :-O Himmel och pannkaka, började lysröret att lysa!! :-O. Då måste det vara ett starkt kraftfält!! Nån som vet på vilket sätt det är skadligt??
    Det finns de som hävdar att det kan ge cancer. Men det är omdiskuterade resultat. Här står väldigt kort - du kan säkert Googla och hitta mycket mer:
    http://www.occmed.uu.se/miljomedicin/mk/mk_emf.html
    Det är väl samma sak som att man menar att mobiler och bärbara telefoner kan ge cancer pga strålningen. Någon annan kan säkert det bättre än jag.
  • Smajla

I den stad jag kommer ifrån så ligger det ett bostadsområde precis vid kraftledningar. Där är det jättemånga som fått cancer så jag skulle då STARKT avråda från att köpa huset.

//Smajla
  • Smajla

Dessutom hade en hantverkare varit på jobb hos en familj i ett av dessa hus. Han glömde ett verktyg på ett bord och när han en tid därefter kom tillbaka för att hämta det så hade verktyget gått genom bordet..

//Smajla
Svar på tråden Hur är det att bo nära en kraftledning?