Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Nenali

Vår dotter kräks och kan inte andas

Vid två tillfällen (idag och för ca 10 dagar sedan) har vi plötsligt sett att hon viftar i panik med armarna och kan inte andas, hon ger inget ljud ifrån sig heller utan när vi gått fram till henne har hon munnen full med kräk som är slemmigt. Vid första tillfället låg hon på rygg och andra på sidan och sov. Vi har lutat henne snett neråt för att hjälpa henne att få ut allt och det har hjälpt- efter några sekunder andas hon igen (om än lite rossligt)

Vi har varit hos läkare idag som konstaterat att hon är en frisk och pigg tjej. Läkaren sa också att spädbarn klarar mer än man tror och att hon säkert rett ut det hela även om vi inte varit där.

MEN som förälder grubblar man ju ändå... Det var verkligen riktigt otäckt att se... Tänk om vi inte ser det nästa gång ? Vad kan hända ? Kan hon kvävas ?

Någon som varit med om liknande och kan skriva något lugnande ?
    Vår dotter är en månad.

• Svar på tråden Vår dotter kräks och kan inte andas
  • juni04

Love hade samma fenomen när han var i samma ålder och det var verkligen skitläskigt! Läkaren sa till oss att det ofta blir lättare när de blir lite äldre och luftrören inte är så mjuka längre. Han tipsade också om att ge lite näsdroppar före sänggång så att slemmet inte blev lika "koncentrerat" utan lösare. Sedan Love blev två månader så har det aldrig hänt mer.

Lycka till!

• KramMiiis

Min prins har ungefär samma problem ibland. Skillnaden är att man hör hur han lixom "kluckar", kräks i halsen som inte vill komma upp. Första gången det hände så blev jag livrädd!, Trodde att han skulle kvävas. Men nu så försöker jag att inte vara där, märker att han reder upp det själv. Blir inte lika skraj nu när det händer men visst är det otäckt. På bvc verkar dom dock inte vara speciellt oroliga...

• Skutta

Har samma problem med min son, har kräks men det kommer inte ut ibland sväljer han det och ibland har han kvar det i munnen då får man pilla ut det, är jätteorolig att han ska kvävas i sömnen när jag ligger och sover...

• Stora

Men om det var slemmig kan det vara från luftrören bebisar har svårt att hosta. Jag har varit med om barn som har kräkts slem +vvanligt kräks när de är förkylda o hostar försöker hosta.

Ella kräks fortfarade mycket men när hon var nyfödd var jag livrädd just för hon kunde ligga på rygg m ansiktet fullt av kräks men de sa på barnkliniken att bebsiar kan inte kvävas av sitt kräks det är bara medvetslösa o sånna som är berusade/påverkade av något som gör. Tycker man det är otäckt är det OK att lägga dem på sidan. Rulla en badhandduk så att hon inte kan rulla över på mage.

• Nela

Ville bara säga att det var samma för oss som för juni04 och det försvann också vid 2 mån. Men läskigt var det!

• Nela

Just det, fick också tipset att lägga bebisen på sidan, de har lättare att få ut slemmet eller det som kommer upp om de ligger på sidan. Så jag la nästan alltid min pojke på sidan och bara ibland på ryggen.

• Fru B

Min tjej fick ingen luft på väg hem ifrån BB, i bilen. Det var fostervatten och segt slem som hon försökte få upp. Jag höll på att få en hjärtattack och grät. Hon fick liknande "anfall" ett antal ggr de första veckorna. Hon fick bara sova på sidan och jag "klappade" om henne och höll henne i sidoläge med huvudet lite nedåt så gick det bra. Jag mådde mycket dåligt av detta och sov dåligt i början. Nu är hon åtta v och har inga sådana problem.

Även om det känns fruktansvärt varje gång är reflexen att försöka få luft väldigt stark och så länge du har barnet på sidan kommer kräkset/slemmet att komma upp. Om ett barn inte lyckas få luft blir tandköttet blå/lila. Men annars är det ok att vara utan luft i ett par sekunder. Det är nog värre för dig och din man, än för bebisen. Lycka till, och hoppas att det ordnar sig!

• Nela

Jag igen Glömde säga att vår son också svalde en del fostervatten så det var mest därför vi skulle ha honom på sidan. Värst var det ju när det hände på natten och man sov, man blev ju SKITRÄDD!!!! Skönt att det förvinner i alla fall. Lycka till!

Svar på tråden Vår dotter kräks och kan inte andas