• Katja77

Vad gör ni för att må bra?

Jag har fått order att ta hand om mig själv efter ett antal månader med mycket stress. Jag har inga "reserver" kvar utan blir stressad för minsta lilla och det är skitjobbigt rent ut sagt! Trött är jag också, kan sova 14 timmar utan att bli pigg. Jag behöver tips och idéer för hur jag kan ta hand om mig och må bättre.

• Svar på tråden Vad gör ni för att må bra?
  • Xara

Långa (minst 2h i sträck) promenader VARJE dag (utom vid exempelvis förkylning: halsont & feber). Har hjälpt mig genom tuffa perioder flera gånger .

• Pokoyo

Laga mat från grunden. Behöver inte vara jobbigt bara man tänker efter lite. Handla ingredienserna på torget eller liknande, det är inspirerande och bra för dig. Umgås med personer du tycker om. Tänk efter och försök göra en lista med kanske fem saker du tror skulle göra ditt liv lugnare och bättre. Kolla med doktorn kanske också om det fortsätter.

• Katja77

Tack för tipsen! Promenerar gör jag, men två timmar hinner jag inte. jag brukar gå ut och sätta ig på en bänk i skogsområdet och bara fokusera på att ta det lugnt. Laga mat från grunden gör jag också, jag är vegetarian och lite kinkig med maten.. Tyvärr äter jag kanske inte då ofta som jag borde. Hungerna försvann i stressen. Att umgås med personer jag tycker om är ett mkt bra tips! Hädanefter ska jag försöka undvika att spendera tid med människor som stjäl energi. Listan ska jag också ge ett försök. Jag har börjat skriva lite dagbok de senaste dagarna, mest bara om vad jag har ätit och hur jag mår.

Jag tar gärna emot fler tips!

• åskmamma

se till att få vara ensam i ditt hem när det är nystädat och inget finns att göra än att läsa, ta ett bad eller bada fötterna.

• eisa

Du känner själv vad du mår bra av, vad du dras till. Det är rätt för dig. Ingen annan kan säga vad du ska göra.

Själv hängde jag på biblioteket och bara läste läste läste.

• NiXxI

Kosten...byt ut din mat mot kropps-mat istället ett tag...För fel diet får dig trött, stressad, ilsken och fräter sönder dig!!!

Kasta allt vad socker heter ett tag....eller minska på det kraftigt.
    Ät minst fem frukter varje dag.
    Motionera genom att gå minst femton minuter åt ett håll och vänd sedan hem.
    Drick vatten, vatten och vatten.
    Njut av morgonen ena dagen, förmidagen nästa och kvällen sen och natten...ja, njut av dygnets alla små skrymslen lite då och då.
    Sätt dig ner och skriv dagbok.
    Njut av ditt liv helt enkelt

Kramar lycka till

• Katja77

NiXxi, Vad tusan är kroppsmat?

• NiXxI

Tassa...det är en klumpig formulering miss-i-nassen för mat som är bra för kroppen

• Katja77

NiXxi, ja, då förstår jag! Fast just maten är jag redan noga med.

Svar på tråden Vad gör ni för att må bra?