• MajaLarsson

billigt bröllop -75 gäster??

hur gör man??

aldrig vart på bröllop lr liknande så det e helt nytt för mig!!
    vi tänkte bjuda ca 75pers...

öl å sånt från tyskland, spendera bröllopsnatten hemma (billigast!), ha billig catering lr gör egen mat, utnyttja ens kontakter osv osv...

men d känns ändå som att d kommer bli dyyyyrt! vill ha fint å bra men ändå billigt!
    kläder kostar en del kan jag tänka mig, vad kostar d att hyra?? å så ska ju brudtärnorna å så ha kläder oxå...

små utgifter blir mycket i slutändan, hur gör man med utsmyckningen??? typ köper billigt tyg osv??

nån sóm vet hur man gör snygga inbjudningskort billigt i datorn??

har massa frågor men börjar med dessa!

vill ej ha kuvertbröllop men skulle kunna tänka mig att avsäga presenter å att folk får lägga valfri summa i en skål till bröllopsresan lr nåt...

• Svar på tråden billigt bröllop -75 gäster??
  • crazy family

När är de ni kommer ha eran dag?

*De är biligare o köpa tärnklänning i stället för bröllopsklänning som du ändå kommer använda endast 1 gång o sedan ha svårt o få den såld. Hyra är IBLAND billigare.

*Att åka till Willys o handla storpack är ett alternativ om ni har tänkt o fixa maten själv. Man kan ju ha kallbuffè

*Tärn/näbb/bestman/marskalk-kläder kan dom själva stå för om de tilltänka inte är era barn förstås.

*Inbjudningskort finns på blocket, tradera, bokhandeln inte alls dyrt.

• MajaLarsson

men e d inte oartigt att låta brudtärnor etc att köpa egna kläder??

vad kostar ett snyggt inbjudningskort på ett ungefär??

det preliminära datumet e 1 dec 2007.. precis bestämt oss för giftemål!

ska ha förlovningsringar i titan å lite guld i... finns d nån snygg bröllopsring som e med titan, guld å nån sten?? gärna billig oxå!

• villa

Får brudtärnor och marskalker själv bestämma vad de ska ha på sig tycker jag inte det är oartigt. Är det så däremot att ni vill att de ska ha något speciellt på sig så tycker jag att ni bör stå för det. När vi gifte oss hade marskalker på sig mörka kostymer ( deras egna) och sedan köpte vi slipsar som passade i hop med tärnans klänninf. Tärnans klänning sydde min mamma av siden vi köpt i Thailand. Känner ni någon som kan sy så kan jag rekommendera www.stoffochstil.se , butik finns i Malmö men man kan beställa via jkatalog också. Mycket fina tyger.

Inbjudningskort kan kosta nästan hur mycket som helst. Mitt tips är att ni skriver ut på datorn, skär till och klistrar fast inuti ett dubbelvikt hårdare kort. Köp en fin stämpel som ni sedan stämplar på utsidan med. Använd sedan stämpeln till alla pappersgrejor ni ska ha ( program, festhäfte, tack-kort osv). Snyggt med ett tema.

Annars är mitt bästa tips att du surfar in på www.brollopstorget.se där kan du få hur mycket tips som helst.

• MajaLarsson

tack alla för tipsen!! ska kolla trådarna nu ikväll!

• Havsjungfrun

Inbjudningar kan du göra i Publisher om du vill använda datorn, det finns mallar för det där.

• biina

vi kom undan med ca 150 euro på vårt bröllop, men då fixade vi allt själv... allt från inbjudningar till kläder + brudbukett..

• biina

och om du har ett alkoholfritt bröllop så slipper du ännnu lindrigare undan.. därav vår låga budget

• snillis

Jag har varit brudtärna och jag fick själv stå för klänning och håruppsättning.
    Det var helt OK för mig.

Vi hade ett budgetbröllop, här kommer några tips.

- gjorde inbjudnings - och tackkorten i datorn
    - gjorde min brudbukett själv
    - en kompis gjorde make och håruppsättning
    - vi hade buffé
    - vi hade helt vanliga tårtor, iofs från konditori men ingen bröllopstårta eftersom det är MYCKET dyrare per bit
    - min klänning var röd, alltså ingen traditionell brudklänning och den kostade "bara" 1500:- och den har jag haft användning för vid andra tillfällen efteråt. (det var iofs inte pga budget utan för att jag själv ville ha en röd klänning)
    - jag kontaktade kommunala musikskolan och fick därigenom kontakt med några ungdomar som kom och spelade kammarmusik för en billig peng
    - på bröllopsnatten skulle vi ha lånat en stuga av friluftsfrämjandet. Det var dock ÖSREGN så vi fick vackert sova hemma men tanken var god
    - blommor till bordsdekoration plockade vi själva i mammas trädgård - hon hade satt en massa speciellt för detta tillfälle

Det var allt jag kom på för tillfället.
    Lycka till och ha det superbra på ert bröllop!

• MajaLarsson

alkoholfritt bröllop är uteslutet faktiskt, även fast d skulle bli jättemycket billigare! men vi kommer åka till alles å handla å kommer antagligen oxå ha självkostnadspris i baren.. lr e d "sniket"??

ska laga maten själva har vi bestämt, å ej ha efterrätt utan bara bröllopstårta (18:- per bit är inte såå dyrt va?)

hyra lokal där porslin ingår...
    göra deko å sånt själva...

hittat SKITsnygga BILLIGA klänningar på ebay för runt 2000:- inkl frakt...annars syr kanske svärmor en åt mig!

ska nog göra alla kort å inbjudningar osv i datorn...vet ni hur mycket d kostar per kort då??
    publisher - finns d i datorn redan lr laddas d enkelt hem??

ska ej heller ha tärnor osv har vi nu betsämt, bara våra två söner!

tror faktiskt att vi struntar i förlovningen oxå, tar bara varsin vigselring... ovanligt, men vi e inte vanliga heller!

mer tips!

• snillis

"tror faktiskt att vi struntar i förlovningen oxå, tar bara varsin vigselring... ovanligt, men vi e inte vanliga heller!"

Så har vi också. Inte för att spara pengar utan för att det kändes bäst

• Coursell

Vi hittade jättefina blekgula papper med bröllopstryck i guld på en bokhandel. Sedan skrev vi ut på dessa papper, blev skitsnyggt.
    Vi gjorde också allt själva. Hade bröllop med ca 130 gäster inkl barn, varmrätt och efterrätt, bröllopstårta. Öppen bar, orkester, hästskuts, fotografen mm.
    Summan totalt blev 55 000:-
    Vill man bara jobba lite själv är det inga problem att få ner kostnaderna även för ett ganska stort bröllop.

• MajaLarsson

jag har tänkt mig max, allra MAX 30000... å d e egentligen för mycket d med!
    å nu när jag kollat runt på ringar; finns ingen jag vill ha direkt! får panik när jag tänker på priserna, för mig e tom 2000:- per ring mycket, e inte ens nån smyckesmänniska!

d e inte att jag e snål, men VARFÖR slänga ut massa pengar på nåt som inte ligger mig varmt om hjärtat?? lägger hellre penga på nån bra fotograf osv... tom SMINKET den dan lär va viktigare än ringen känns det som....

haha, d e 14 mån kvar å jag har redan panik!!!

har precis ringt fk å sett till att jag skattar 7% mer än vad som behövs iaf, där sparar man lite pengar som man inte direkt märker!

• MajaLarsson

tror vi ska ha prins charles bakelse till förrätt å älg/rådjur/fläskfilé och potatisgratäng till varmrätt... har ej bestämt mig för nån sås så vi tar nog 3stycken! (bearnaise, rödvinssås å svampsås)

viltköttet behöver inte bli dyrt för jag känner jägare.

• villa

Mitt tips är att inte spara för mycket på ringen. Känns kanske inte viktig just nu eller ens på bröllopsdagen men det är det du har kvar, kommer att bära varje dag och påminna dig om ert bröllop resten av livet. Satsa på en gedigen ring ( inte för tunn då tappar de lätt formen) och strunta i stenarna de kan du alltid sätta dit senare.

• MajaLarsson

villa - förstår att det är så.. för dom allra flesta men inte för mig... vi e inte ens säkra på om vi kommer bära ringarna efter bröllopet... viktigare för mig e tex fotona å morgongåvorna..

Svar på tråden billigt bröllop -75 gäster??