• Amatea

Två barn i bilen- var har ni placerat era?

Vi ska köpa ny bil och pga krockkudde fram blev vi rådda att placera båda barnen i baksätet och vi vuxna där fram. Hur har ni placerat era barn i bilen? Funkar det att ha båda bak eller kommer de att slåss, gråta för att de inte ser en, krångla för att man inte kan hjälpa dem så mkt etc? Våra barn är 2,5 år resp. 1 år och båda sitter bakåtvända.

• Svar på tråden Två barn i bilen- var har ni placerat era?
  • MossaQ

jag har båda barnen bak, 5,5år och 1år. Det finns speglar att sätta i baksätet så att du ser barnen ifrån backspeglen - den funkar superbra!

• Maud

har 3 barn där bak. 6,4 och 1 år. Har haft dom där sen de var nyfödda pga krockkudden. Det har fungerat bra. Visst slåss dom ibland men det är inte så farligt.

• fantasy

vi har båda bak, funkar hur bra som helst!

• AnneSophie

I SAABen sitter Jacob (3) fram (bilen är ny och beställdes utan krockkudde på passagersidan) och Emmy (1) bak (på samma sidan).
    I Jeepen sitter båda barnen bak.

Jag tycker egentligen att det funkar bättre att ha båda därbak.

• Mam2

Vi har ett barn vid varje dörr i baksätet. Så har vi haft det sen lillan ´föddes. De är nu 5½ resp 2 år. De bråkar inte när vi åker bil.

• Amatea

Just det. följdfråga med anledning av Mam2:s svar- har ni dem vid vardera sidan om båda sitter bak eller har ni en i mitten och en vid sidan, så att en ev. passagerare skulle kunna åka med? Det borde väl vara lättare att få in dem om de sitter vid varsin dörr kanske?

* * * * * Amatea med Felicia-04 och Leah-05 * * * * *
  • Ninette

Våra barn är 1 år (nästa vecka iaf ) och nyss 3 fyllda.
    De sitter bak båda två i bakåtvända bilstolar.
    Lillan sitter i mitten och storan bakom passagersätet. När vi åker två sitter en bak med barnen. Då kan man fixa och trixa om det behövs och den som kör kan koncentrera sig på körningen

+ att det är smidigare att ha ett "yttersäte" ledigt om man är 5 i bilen nångång.

• Pallas

Våra pojkar är snart 1½ och 2½ och har suttit bakåtvända i baksätet sedan födseln. Nemas problemas här. Behöver de hjälp så stannar vi, inget grejande ALLS med barn medan man kör och det hoppas jag att folk som har barn i framsätet också anammar...

• MossaQ

I ena bilen sitter 1åringen bakåtvänd vid dörren (5åringen framåtvänd vid andra dörren)
    I andra bilen sitter 1åringen i mitten - det var enda platsen som den bakåtvända stolen passade så att passageraren fram skulle kunna sitta bekvämt. Det ryms bra med en stol vid sidan om.

• Miss Q

Min 2åring sitter i mitten bak och min 1 måmaders sitter brevid i sin barnstol. Vi har även en spegel monterad så att vi har bra koll på dem, annars hade man ju fått sitta bak och kolla så inte hon pillar på han osv.

• Viran

DSe sitter brevid varran bak, en i mitten och en baka passagerarsätet...

• AnnaoLouise

Båda sitter bak, 3,5-åringen i mitten och 8-månaders bakom passagerarsätet. Fungerar bra!

Svar på tråden Två barn i bilen- var har ni placerat era?