• hejlis

Vad räknas som "heldag" ?

Jo, om någon vet hur det ligger till med detta: För att behålla sin SGI måste man ju fylla ut med fp(om man ej jobbar heltid) så att det blir 5 fulla dagar. När vi jobbar lördag på mitt jobb, har butiken öppet 10-16 och vi arbeter då bara 6 timmar. Räknas det som heldag, även fast det inte är 8 timmar och jag inte KAN jobba så länge pga att butiken är stängd, eller måste jag fylla ut med 1/4 dag fp?

• Svar på tråden Vad räknas som "heldag" ?
  • isasdream

det är heldag.

ibland har man ju 11 timmarspass (jobbar i förskola) och det är ju oxå en heldag.

• Lillgangstern

du måste fylla upp så dt blir 40 timmar i veckan

• hejlis

jo, men jobbar jag heltid så blir det inte 40 timmar de veckor jag jobbar lördag...

• Emster

Till oss har de sagt 40 timmar/vecka ELLER 160 timmar/månad, vilket vi vill...eftersom min man har ett jobb där det kan vara olika mycket olika veckor, när han jobbar heltid. Men jag vet inte om det är sant, eller om de bara ville bli av med oss och våra jobbiga frågor.

• Lillgangstern

alltså fk struntar i hur du jobbar i vanliga fall ska du behålla din sgi efter ettårsdagen ska du jobba lr fylla upp så dt blir 40 timmar i veckan lr 160 timmar i månaden (dt sista e dom lite griniga med men dt e bara å säga att man inte har ett jobb som man jobbar precis 40 i veckan)

• CeeJay

Lillgangstern: FK är INTE griniga utan det finns ju en regel som ska följas liksom
    Heldag räknas som normalt 8 timmar per dag eftersom det är så majoriteten arbetar. Ring FK direkt eller kolla på hemsidan www.fk.se så kan du själv få svar direkt.

• Lillgangstern

ceejay: jo, när jag fråga om jag inte kunde fylla upp 160 i månaden istället eftersom jag jobbade så olika olika veckor så va dt mkt om å men. dt handlade ju inte om att jag inte ville följa reglerna eller hur? dt e ju liksom sak samma...

• Helle76

Så de som inte har en tjänst på 40 timmar i veckan får inte behålla sin sgi efter 1 årsdagen. Isåfall är det ju sjukt. Hur många kvinnor jobbar inte inom vården och har bara deltidstjänst.

• Emster

Har hittat ett bra hjälpmedel för att kunna förstå hur de räknar! Kolla på Vägledningarna som finns under "Press" - "Lagar och regler" på FKs hemsida. Där finns det tabeller att räkna ut SGI med, plus alla regler som gäller. Det är mycket mer utförlig information i Vägledningarna än i de vanliga broschyrerna.

• hejlis

tack för svar! sla titta under vägledning.

• Lillgangstern

Helle76 ja visst e dt sjukt! men ännu sjukare e att alla på fk inte svarar samma, flera sa till mej att jobbade du bara tex 50 % innan barnets födelse behöver du inte fylla upp till 100 % men så e dt tydligen inte...
    men apropå din fråga så behåller du sgin om du börjar jobba lika mkt som innnan för då grundar ju sej sgin på samma pengar... hänger du me?
    har haft mkt strul därför vet jag...

• Helle76

Lillgangstern: Okey, då behöver jag inte oroa mig. Börjar jobba samma procent 10 dagar innan hon blir 1 år.

Svar på tråden Vad räknas som "heldag" ?