• Snutte och Snuttan

Skillnaden mellan fristående och kommun

Ja, vad är skillnaden mellan en fristående förskola och en kommunal förskola?

Jag fattar som att fristående är vinstdrivande, hur e det då med avgiften? är den dyrare eller billigare än kommunal?

Anledningen att jag kom på detta är att jag ska flytta och den närmsta dagiset är fristående.

Men jag kommer dock inte flytta min son. Men jag blev ändå nyfiken på skillnaden.
    Finns det någon som kan berätta för mig?

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Svar på tråden Skillnaden mellan fristående och kommun
  • Skrinda

Avgiften följer maxtaxan oavsett hur förskolan drivs. I ett koperativ kan man dock få en LÄGRE avgift i utbyte mot att föräldrarna hjälper till med tex städning eller fix på gården.

• Nillaj71

Hos oss på våran by är det billigare med avgiften, men då måsta varje förälder vara på dagis 1ggr i månaden å även på massa möten. Så vi valde att INTE ta den. Vi har kommunalt dagis, för där får man ju oxå komma så ofta man vill å bara vara med sitt barn.
    Nilla

• blonde redhead

Fristående är sällan vinstdrivande och taxan är densamma som i kommunala. Sedan får de bidrag från kommunen som täcker upp för varje barn..

Vårt dagis är tex ett kooperativ och drivs som en ekonomisk förening med en styrelse..

• Skrinda

I övrigt finns det lika många skillnader som det finns förskolor

Ibland kan en privat (fristående) förskola ha mer engagerad personal, allra helst i ett föräldrakooperativ, eftersom man har ett större intresse i verksamheten när man driver den själv. Men självklart finns det både guldkorn och rötägg bland all förskolepersonal oavsett i vilken form förskolan drivs.

Jag tror inte man ska välja förskola efter kriterierna privat/kommunal utan gå på magkänsla, hur känns stämningen när man besöker förskolan? Är det bra lokaler? Trevligt bemötande? Osv osv...

• blonde redhead

Kan tillägga att vi städar två gånger per termin, har två arbetslördagar per termin, har jourdagar som man kan behöva jobba på och betalar lika mycket som på ett kommunaltdagis, MEN vi betalar ju till vårt eget dagis. VI äger ju dagiset så att säga och det är 7000 gånger bättre än alla kommunala dagis i närheten..

• Snutte och Snuttan

okej så det är det som e skillnaden, att man hjälper till mer?

• blonde redhead

Snutte och Snuttan

Det beror ju på vad det är för ett dagis, är det ett kooperativ hjälper man till, men det finns fristående dagis som fungerar exakt som kommunala också..

• Moomin
    Snutte och Snuttan skrev 2006-10-01 10:23:12 följande:
    okej så det är det som e skillnaden, att man hjälper till mer?Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
    Om man väljer ett kooperativ (ägt av föräldrarna tillsammans) gör hjälper man till mer och betalar mindre. Sen finns de de som drivs privat. Dvs av en enskild...kanske med speciell pedagogik eller inriktning. De kostar lika mycket som kommunal förskola och man behöve rinte hjälpa till...

Som någon skrev. Det finns flera typer av friaförskolor, vinstdrivande, icke vintrdrivande, föräldrakooperativ, personlakooperativ... mm
    Moomin + Trollet Suriki = Kärlek
  • Snutte och Snuttan

okej.... nej tycker det e synd o flytta min son nu när han varit på sitt dagiset ett tag o lärt känna dem som jobbar där o barnen... nej han får helt enkelt stanna kvar på det gamla

• Pokoyo

Friskolor, både förskolor och grundskolor, har generellt lägre kvot utbildad personal än kommunala skolor.

• blonde redhead

Pokoyo -- Har du någon statistik på det?

På vår förskola har alla förskollärarutbildning, vilket är mer än personal på kommunala dagis har.. Och vikarierna på kommunala dagis har sällan rätt utbildning.

• Maisie

All personal på den privata förskolan jag arbetar på har bara utbildad personal. Hälften av personalen är förskollärare och hälften av personalen är barnskötare. Sen tillkommer städerskan och kokerskan. Ingen outbildad personal hos oss trots att vi inte är kommunala.

• Skrinda

Pokoyo! Jag vill också ha någon form av statistik eller källhänvisning till ditt påstående. Jag har arbetat med fördelning och utbetalning av kommunalt bidrag till privata förskolor och familjedaghem och känner inte alls igen situationen du beskriver...

Svar på tråden Skillnaden mellan fristående och kommun