farligt med grönt te?
Fick höra att man inte ska dricka grönt te under graviditet. Stämmer det? Annars hör man ju att grönt te ska vara så bra... Nån som vet nåt om detta? Om det är så, vad är det som gör grönt te "farligt"?
Fick höra att man inte ska dricka grönt te under graviditet. Stämmer det? Annars hör man ju att grönt te ska vara så bra... Nån som vet nåt om detta? Om det är så, vad är det som gör grönt te "farligt"?
det kan vara det att det är farligt för att det är ojäst te.
Special Information If You Are Pregnant or Breastfeeding :
Because of its caffeine content, you may want to restrict your intake of Green Tea to no more than 5 cups daily during pregnancy. Although most studies show no harm to the developing baby, some evidence links slower fetal growth to daily intake of 400 milligrams or more of caffeine (6 or more cups of tea). Excessive caffeine intake may also increase the risk of late first or second trimester miscarriage.
Nursing mothers should drink little, if any, Green Tea because, like other beverages containing caffeine, it can cause sleep disorders in infants.
Jag läste att grönt te kan påverka uppptaget av folsyra, alltså hämma det, och att det är därför man skall undvika det. Själv dricker jag rött te nu, det innehåller ju varken koffein eller annat
Ska köpa rött te nästa gång jag handlar. Men är det alltså värre med grönt te än med svart? Ur koffeinsynpunkt ska väl svart te vara värre..? *blir helsnurrig*
Det finns indikationer på att grönt te hämmar folsyra-upptaget som sagt. Det är alltså inte koffeinet.
Grönt te är inte FARLIGT, men i stora mängder så hämmar det upptaget av folsyra och då får man se till att kompensera.
Du kan dricka grönt te men drick ett par timmar efter att du har tagit dina folsyratabletter om du äter sådana. Detta sa min bm till mig.
Livsmdelsverkat har en rekommendation på hur mycket koffin man max ska få i sig per dag. koffin hindrar upptaget av folsyra. i kaffemängd räknat blir detta 3 koppar per dag. men även te (grönt som svart) innehåller ju koffin (kallas tein men är samma sak). Sök på google så kan du räkna ut hur mycket te som motsvarar 3 koppar kaffe, så gjorde jag. min slutsats var att jag inte behövde räkna thekoppar, för så länge jag lät bli kaffet var jag ej i riskzonen, men minns ej hur mycket det var (tyvärr).
Ok tack för alla svar! Nu klarnar det lite