• Norpis

Hur håller jag katten borta från spjälsängen?

Hej!
    Här kommer en fråga till er som har katt? Hur håller jag katten borta från spjälsängen? Har monterat ihop sängen och katten är otroligt nyfiken.
    Hälsningar Norpis

• Svar på tråden Hur håller jag katten borta från spjälsängen?
  • linus

Min står bäddad och klar sen 5 veckor tillbaka med folie på...

Ett tips jag fick av nån här på fl och det funkar

• lislus

Skakar och ruskar på sängen (rätt så rejält) när katten är där, meningen är att han ska tycka att den är läskig. Vi får se om det funkar.

• lurksmulan

Jag är också nyfiken.
    Våra tre katter tyckte vi var himla snälla och sympatiska som tog hem en så myyyysig vagn åt de! Sen kunde de inte alls förstå att de inte fick gosa ner sig i mjukliften och sova gott.
    Vi försökte med folie. Med och utan citronkoncentrat på. Vi försökte att spruta vatten. De vet mycket väl att de inte får vara där, men det är ju så mysigt!
    Till slut så tog vi bort allt ur vagnen. Kvar ligger nu lite citronigt folie på botten, men jag vet att vår lilla kisse ligger där ändå ibland.

• Peztis

Haha!!!

Jag vet inte heller vad vi ska göra när vi kommer hem med den mysigare sovplatsen efter den andra! Barnvagnen, vaggan, spjälsängen, lekmattan, fårskinnet (om vi nu köper ett!). Kan ge mig den på att till och med skötbordet blir bra eftersom det kommer att stå mitt i huset i vårt allrum: högt läge med utsikt och mjuk dyna! Perfekt!
    Och vi har två katter!

Jaja, det löser sig....

• Norpis

Tack för inläggen! Är det några fler som har tips om vad man kan göra?

Norpis

• sophierush

Tack jag ska prova de tipsen, har oxå haft problem sen jag bäddade min spjälsäng, nu vill lilla kissemissen inte ligga nån annan stans än i spjälsängen.

• Eminor

Lägg hårt uppblåsta ballonger i sängen, under ett lakan. När katten hoppar upp går antagligen nån ballong sönder o smäller, så då kommer nog katten att akta sig för spjälsängen! Om de inte går sönder så är det nog ganska läskigt ändå att landa på ballonger!

Men försök de andra metoderna först kanske, man vill ju inte skrämma slag på sina älsklingar i onödan.. Fast mina katter älskar att ligga på plastpåsar och andra konstiga saker, så jag vet inte om folie skulle hjälpa.

Myggnät över är väl en sista utväg..

• studsjessica

det bästa är att stänga dörren till sovrummet och vänja katten att den inte får vara därinne, för när den lille kommer så kan den ändå inte vara därinne för man vet aldrig om katten hoppar upp i spjälsängen när bebisen ligger och sover.
    jag har själv en underbar katt och jag stänger sovrumsdörren för att det kommer vara det säkraste i längden.
    //jessi

• malinda1970

våran lilla misse verkligen hatar apelsiner och clementiner så....när han kom underfund med hur mysig spjälsängen egentligen är stoppade vi ned tre clementiner och vips...så vill inte vår misse alls vara i sängen....

• Ingen

Min katt är utekatt, men ibland vill man ju inte att hon ska gå ut av någon anledning. För att hålla henne borta från ytterdörren brukar jag ta fram transportburen och skramla lite med den. Då springer hon garanterat och gömmer sig, för hon HATAR verkligen den där transportburen.
    Kanske det kan funka även med spjälsängar?

Svar på tråden Hur håller jag katten borta från spjälsängen?