• camwae

utslag runt munnen av gröten?

Har gett min dotter smakportion av sempers banangröt till frukost,första gången jag gjorde det fick hon den 2 dar i rad sen slutade jag pga röda utslag runt munnen nästan som "blaffor"
    Men jag smorde in området med salva och det försvann på nåra dar.

Förra veckan testade jag igen med smakis av samma gröt efter 2 dar fick hon tillbaka utslagen.Även så dök det upp små prickar längre upp på ansiktet senare på kvällen men de var borta sen på morgonen.
    Frågade på bvc men hon trodde nog det mest berodde på att det börjar bli den årstiden ute...?
    Själv har jag mina funderingar på om det kan vara så att hon inte tål gröten/gluten?
    Vad tror ni nån som varit med om något liknande?

• Svar på tråden utslag runt munnen av gröten?
  • Fru J

Skulle hon inte tåla gluten så är det nog magen som reagerar. Inte huden runt munnen.
    Har en kompis vars barn är superallergisk mot banan. Du kanske ska testa en annan sorts gröt. Utan frukt alls i för att se om hon reagerar likadant?

• Jennie Brunflo

Jag tror inte det är gluten hon är överkänslig mot.
    Jag tror det är någon av tillsatserna i gröten.

Prova en annan sort (naturell kanske) eller prova med havregrynsgröt. Gör gärna gröten på snabbhavregryn för den blir slät och fin i konsistensen.

Det går snabbt att göra i micron. 1,5dl vatten ½ dl snabbhavregryn...in i micron på 700w i ca 2 minuter...eller till gröten ser ut som en svamp.
    Rör om, klart!

• Caroline1

Din dotter kan vara allergisk mot komjölksprotein. Min son Pontus 8 ½ månad fick utslag runt munnen och i ansiktet efter att vi börjat ge smakportioner av gröt när han var 5-6 månader. Exakt lika som för din dotter. Vi anade att han kanske var mjölkallergisk och gjorde ett pricktest på Barnläkarmottagningen och det visade sig att det var så. Du kan höra dig för med BVC.

• knaasen

Eskil blev också röd runt munnen. Vi smörjde med en fet salva runt munnen innan han åt. Sen torkade vi bort allt efter maten och gjorde rent. Barn har ju inte blivit utsatt för så mycket än, så de kan regagera fast de ej är allergiska.

• Kismet

Ett typiskt tecken på komjölksproteinallergi!
    Min son reagerade likadant av semper och nestles gröter samt som han kräxtes, fick ont i magen och blev ledsen. Man märkte att nässelutslagen kliade både i och utanför munnen.
    Be BVC om ett test innan du experimenterar mer med maten. Komjölksproteinallergi brukar visa sig på ett pricktest eller blodtest. Du får då recept på bland annat mjölkersättning när du behöver göra välling när klimpen blir större. All välling är idag mjölkbaserade.
    Barnen som är allergiska mot mjölk brukar bli risiga, ontiga i magen och ibland ha besvär av kolikart när de är riktigt små.
    Hoppas allt går bra!

• camwae

Men finns det inte komjölks protein i ersättning?Jag ger Semper baby plus och har gjort det innan vi testade gröten och nu med.
    För om hon är allergisk mot det borde det ju ge utslag mera kanske?

• Upptagen

Vet om en bebis som också fick utslag av gröten, och var överkänslig mot komjölksprotein.

• AnnaLina

Hej,
    min dotter har fått utslag inte bara runt munnen utan i hela ansiktet. På BVC sa dom att vi ska göra uppehåll i en vecka och smörja med Miniderm i ansiktet och se om det går bort.

Jag hoppas att det bara är en reaktion för dom är så ovana med annat än bröstmjölk, så jag håller tummarna att det går över!! Hoppas det gör det för er oxå.

• jejo

Hejsan ! min dotter får likadana utslag av ersättning, gröt och välling.
    hon får som nässelutslag runt munnen som försvinner efter ca en kvart.
    på bvc har de sagt till mej att många barn är känsliga just runt munnen. så vi har försökt gett ändå, men hon tycker fortfarande inte om någon av sorterna. hon verkar inte få ont i magen. blev orolig nu tänk om hon är allergisk.

• Monalisan

kanske du skrapar med skeden runt munnen? det ska man ju inte göra då dem är så känsliga just där. men om det kommer ändå så kräv att dom gör utredning. BVC tycker jag ej är så bra på allergier inte här iallafall

Svar på tråden utslag runt munnen av gröten?