• JoP

HJÄLP!! Brieost...

Förra gången jag var gravid så var hälsorådet angående brieostar den att man inte skulle äta opastöriserade ostar. Detta gjorde att jag nu trodde att brieost gjord på pastöriserad mjölk var okej.
    Under en vecka när jag var som mest illamående tog jag därför ett digestivekex med brieost på kvällarna då det gjorde underverk för illamående, plus att det var mumsigt. Läste nu en "vänta barn" tidning och där stod att man INTE skulle äta brieost även om den var gjord på pastöriserad mjölk. Har jätte ångest!! Vad har jag gjort för något!?!?! Kan jag ha skadat mitt barn?!?

• Svar på tråden HJÄLP!! Brieost...
  • Silverkatten06

Jag skulle inte vara orolig om jag vore dig, hade du fått nåt skit av osten hade du ju märkt det. Så länge du mår bra mår bebisen troligtvis bra och det saknas faktiskt vetenskapliga belägg för många av kostråden till gravida...

• April Mamma

Nej, det är nog ingen fara..du åt det ju bara under en vecka, så oroa dig inte.
    Jag åt briebost flera ggr under min grav och min son är hur frisk o kry som helst Åt nog även salami flera ggr oxå..

• Lobos mágicos

Min BM sa förra veckan att Brie på pastöriserad mjölk var okej.. Dessutom sa dom ju på Kalla Fakta att det inte finns några belägg för att man inte skulle kunna äta opatöriserat. Så jag tror inte att du behöver oroa dig.. Själv tar jag kostråden med en nypa salt.

BF 070430
  • Lepa

Pastöriserad brie är väll ok...det är i opastöriserad bakterierna finns...2% chans att man äter det o får i sig bakterien!

• pragnent

Får man inte äta salami heller?

• MichelleoStefan

Var inte orolig!! Jag såg ett tv program häromdagen om just hur och vad man ska äta när man är gravid. Och tydligen finns det inge forskning i brieostar att det är farligt. Utan det är för säkerhets skull man rekomenderar att inte äta det. Ibland kan man ju tycka att vi har nog att oroa oss om än vad som eventuellt kan vara ohälsosamt. Oroa dig inte!! Lycka till!

• Pico

Jag äter pastöriserade ostar utan dåligt samvete eller oro! Jag tror ärligt talat att kostråden är så gravt överdrivna, men man ska ju göra det som känns rätt för en själv! Alkohol undviker jag däremot till 100%.

• Lepa

alkohol o nikotin e ju i en helt annan liga!

• theo05

det är väl för att man kan få magbakterier å bli dålig som man inte ska äta det?? så om du inte blivit magsjuk behöver du nog inte oroa dig..

• cherish

Så länge inte du mått dåligt av osten, borde det inte vara någon fara för lilla bebisen heller. Min BM sa att man kunde ta kostråden med en nypa salt och om man "råkade" äta en bit ost eller dyligt så var det inte hela världen.

• listo

"Dessutom sa dom ju på Kalla Fakta att det inte finns några belägg för att man inte skulle kunna äta opatöriserat"

Synd bara att de hade fel.

"I en studie för ett par år sen testade de förekomsten av listeria i 333 olika sorters mjuka ostar som finns i svenska matvaruaffärer (typ brie, halloumi, ädelost och liknande)
    De hittade bara listeria i Utländska ostar - och ffa i opastöriserade (42%) totalt sett i de utländska ostarna var det 6% som var smittade men i de pastöriserade kontaminerade ostarna (2%) var listerianiverna såpass låga att de inte utgjorde någon hälsorisk vid små intag
    Inget av de svenska ostproverna innehöll bakterien.

Det finns fler studier som visar liknande resultat

Så om ni är sugna - välj svensk pastöriserad - och ät en _liten_ (

• Lepa

alltså halllloooo, pastöriserad ost är ju ok! plus är det väldigt bra att få i sig allt nyttigt som finns i ost!

• elin 83

Jag har ätir halloumiost tre gånger, men jag visste inte att det var farligt. Plus att den var tillagad.
    Men jag tänker inte mer på det..tror inte det har skadat barnet.

• LindaTosa

Min svärmor hade begär på brieost (då fanns ingen varning om den) när hon väntade min man och han verkar inte ha tagit någon skada av det! :)

Svar på tråden HJÄLP!! Brieost...