• Annis123

Spotlights-vad hade ni valt i ett nytt hus?

Hejsan!

Vi har köpt nytt hus och funderar på vart vi vill ha spotlights. Vi tror att vi vill ha i köket för det kan kännas mysigt att dimma dem och ha tända ljus. Vet inte hur vi ska göra med badrummen. Om vi väljer det så kostar det 10 000 för båda badrummen. Nu är det så att vi vart och tittat på olika hus och tänker inte alltid på om det är spots i badrummet eller inte, vad tror ni, blir det mycket finare?
    Är det värt det?

• Svar på tråden Spotlights-vad hade ni valt i ett nytt hus?
  • Mathilda

Ett tips är att inte ha för glest mellan spottarna i badrummet. Vi har det och det kan bli lite skuggor inne i badrummet. Vi borde satsat lite mer pengar på fler spottar.

Bara ett tips!

• Blå Flygare

Vi har spottar i badrummen, o är ffa glada att vihar på övervåningen. Har sovrummet där uppe, o det är så skönt att kunna tända bara lite grann när man går upp mitt i natten (varesig det gäller toabesök eller blöjbyte.) skönt oxå att kunna ha mysbelysning när man ligger i badet.

• Joonas

Förresten såg att jag inte riktigt svarade på din fråga. Vi har spottar i alla gemensamma utrymmen på bottenvåningen. Alltrum, vardagsrum, hall, kök och badrum. I sovrummen har vi inga! Tänk på att inte sätta dem för tätt, det blir inte snyggt.

• uniMog

om det bara är för att kunna dimma behöver man ju inte ha spots.

Men jag skulle nog välja det ändå för att jag tycker det är snyggt

We can't stop here! This is BAT country!
  • abnocto

Någon sa att spotlights-lampor inte är så hållbara utan man får byta ofta och då är de även dyra. Då är det bättre med vanliga glödlampor du dimmar.
    Någon som vet?

• uniMog

mjoooo det är väl halogenlampor va? De håller bra tycker jag men blir vansinnigt varma

We can't stop here! This is BAT country!
  • mammatotoo

Vad kostar det med vanlig armatur då?? Det behövs ju en elektriker till det oxå!
    Satsa på det som är snyggast och passar er bäst!

• MINI25

Har "spottar" i varje rum. Så fint, praktiskt och stilent!

• werner

Vi har renoverat badrummet och håller nu på med köket. Vi har satt in spots - otänkbart att inte göra det Tycker helt klart att det är värt det - snyggt ju!

• abnocto

Eftersom man inte byter tak när vi renoverar vårt badrum så går det inte att sätta in spots. Det kräver special eftersom de blir så varma så snickaren tyckte lampor var minst lika snygga

• Missboss

Det är verkligen kanonsnyggt med spottar men våran elektriker avrådde oss till att installera det pga den korta livslängden, att det blir så varmt och det kan bli en brandrisk. Så vi valde att inte sätta in spottar utan hellre lägga pengarna på några snygga lampor i stället.

• LPW

Vi kommer också att satsa på riktigt snygga lampor. För de nästan 10.000 SEK som det kostade att få 4 (!) ynka infällda spottar så kan vi få en supersnygg lampa istället!

Det där med att det är större brandrisk med spottar tycker jag dock verkar väldigt märkligt för skulle det vara farligt så borde det ju inte vara tillåtet, eller?!

• Joonas

Brandrisk kan du ju få vid alla felaktiga elinstallationer. En spotlight måste ju ha en ordentlig kåpa att fästas in i... Finns ju special att köpa för detta. Är det rätt installerat ska det inte vara någon brandrisk utöver det vanliga... Vårt hem brann förstås ner i januari -05 pga att en elkabel inne i en vägg fattade eld så visst kan allt hända...

Men du 10000 kr för fyra spootar är ju ockerpris. ca 1000 kr /st är vad det kostar i normalfall. Om man inte måste sänka taket förstås!

• LPW

Det var precis vad vi tyckte också... Tror iofs att det kanske var 9.000 SEK för 4 spotlights, men det var det "tillvalspris" vår husleverantör (bor alltså i ett helt nybyggt hus) hade och det vägrade vi att betala.

• Joonas

Det gjorde ni helt rätt i! Vi har ju byggt i lösvirke och har fått betala 1000 kr för varje spotlight extra som vi valt till efter att vi kommit överens om priset för totalentreprenaden. Då har man täckt material, elektriker och så har ju entreprenören fått sitt påslag. 9000 för fyra är ocker!

Svar på tråden Spotlights-vad hade ni valt i ett nytt hus?