• johanna21

baka polkagrisar!?

vill så gärna baka polkagrisar nu till jul, men ja måste få tag på en marmorskiva... nån som vet var man kan köpa en sån??å va de kan kosta?
    har ingen lust å gå å köpa ett dyrt bord....
    tacksam för hjälp!:)

• Svar på tråden baka polkagrisar!?
  • Nyfiken gul

Hör efter med byggvaruhusen!

Finns ju köksbänkar av marmor.....

• autocrap

de är rätt dyra! jag har tur och hat en svärmor med marmorbänkar i köket. :)
    man kan även hitta begagnade soffbord med marmorskiva rätt billigt, kolla blocket!

• Upptagen

måste man ha marmorskiva? Jag använder teflonväv när jag har gjort hårda karameller typ polkagrisar...

• johanna21

teflonväv?! va e det?
    de står de i boken att man måste ha en marmor skiva för den heta massan förstör allt annat....

• Majsan70

När vi har gjort vanliga karamellar så har vi använt teflonskiva som finns att köpa i hobby affärerna.

• Upptagen

När jag har gjort så har jag haft teflonväven på en vanlig ugnsplåt. Teflonväven tror jag håller värmen lite? (så att man har längre tid på sig att forma karamellerna, massan stelnar ju rätt så snabbt) Är inte hundra på varför den är bra, men enligt panduros recept på hårda karameller så är det bra att använda den. Annars borde ju en vanlig plåt klara värmen också.

• johanna21

jo en vanlig plåt klarar ju värmen men marmorn gör väl så att de inte blir för varmt....ägg ja vet inte ska till panduro imorgon så ja ska höra me dom! tack alla

• Ejnie

Jag tror det väsentliga är att det itne får fastna... bortsett från att klara värmen alltså...

• teljeufo

Jag ock en kompis ska göra polkagrisar till julen och vi köpte ett start paket från panduro där fanns allt man kan behöva till att göra godis. Ja sockret får man köpa till själv, det går ju en hel del av det till polkagrisar.

• Jennie Brunflo

Min mamma gör alltid polkagrisar på en vanlig stor träskärbräda...en sån där man drar ut under köksbänken.

Inga problem!

Och supergoda polkagrisar!

• autocrap

fastnar inte smeten på träbrädan???

• stanna

Det måste ju finnas lite defekta marmorskivor att köpa på byggvaruhus och från kökstillverkare. Man behöver ju inte så jättestor...

• Jennie Brunflo

Nej, det har inte fastnad på skärbrädan den gånger hon gjort det.....nu har jag pratat med henne också....hon även gjort det på diskbänken, det funkade jättebra...fast hon säger att det funkat bättre om hon haft en slät diskbänk. (de har en sån med mönster i...inte slät plåt.)

• autocrap

slätt underlag är nog bäst.. när vi gjorde polkagrisar sist hade vi ett gammalt åttiotalsmarmorsoffbord som vi lyfte av skivan på, det fungerade perfekt! trä borde kanske bli lite "strävt" när man knådar om ni förstår? eller? fast det funkar ju tydligen.

• Jennie Brunflo

Mamma sa att mormor gör på en sån där bakbräda. Vet någon vad det är?

Det fanns "förr" (när jag var liten) jag vet inte om det är så vanligt nu.

Det är som en stor träskiva med sarger och en slå under. Man lägger den på bordet och bakar på den.

• sisley

Baka polkagrisar! Jag blir superimponerad, tjejer.
    Min syster och jag satt för ett tag sedan och skrattade åt att det i "Vår kokbok" fortfarande finns med ett recept på hur man bakar polkagrisar. Vi trodde såklart att det inte fanns någon som idag frivilligt skulle göra detta, det verkar ju faktiskt vara rätt krångligt...
    Men ack så fel vi hade. Ni är ju ett levande bevis på att polkagrisar faktiskt bakas i hemmen fortfarande. Bravo!

• johanna21

trodde inte helelr att de va så vanligt men där hade jag fel!
    Är jätte sugen på att göra det nu kan inte vänta mer nu ju...:)

• Upptagen

det är faktiskt inte så svårt, iaf inte att göra enfärgade karameller... lite knepigare när man ska ha två färger tycker jag det är..

• Eldna

Som någon sa tidigare så finns det ett "startpaket" på Pandura där det finns med en teflonduk att ha på slätt underlag (typ diskbänken). Fungerar utmärkt! Jättegott men man föräter sig lätt..

Svar på tråden baka polkagrisar!?