• VivviM

Vinterstövlar till barn som kanske börjar gå i vinter

Hur gör ni som har barn som fyller 1 under vintern och ännu inte kan gå? Min lilla tjej är nu sju månader och fyller 1 i februari och kommer väl antagligen börja gå under vintern. Köper man stövlar nu medans det finns lite att välja på och i så fall vilken storlek? Hon har nu storlek 16-17 och foten är 9,5 cm...Nåt tips om bra stövlar för små fossingar....

• Svar på tråden Vinterstövlar till barn som kanske börjar gå i vinter
  • Missboss

Min son fyller 1 i februari och jag har inte funderat än på skor. Alla jag pratar med säger att första vintern de går så brukar de inte kunna gå så mkt ute. Svägerskan har två januaribarn och ingen av dem har haft vinterskor och varit ute och gått på vintern. Har de vart ute så har de suttit i vagnen.

Jag köper nog senare om det blir akutellt. Jag kanske är naiv men det lär ju finnas skor hela vinter

• Selmas

Fyndar man inte några riktigt fina & billiga skor nu så är det bäst att vänta tycker jag med. De kan gå inne & nöja sig sitta i vagnen ute. Inte lätt för en nybörjare att gå i snön ändå!
    Hade nog valt stl 19 så det får plats med strumpor om jag nu ska köpa. Har en tös själv som fyller 1 år 20 februari. Kanske går hon redan till jul det vet man ju inte än.

• Mamma Emma

Min äldsta tös blir 2 mot slutet av oktober, och jag köpte hennes första skor i feb-mars, nån gång.
    Hon började gå ordentligt vid 14 mån, mellan jul & nyår, och då vi bor i snörika och kalla norrbotten så promenerade hon ju ej med en gång, utan satt i vagnen m sockar och fårskinnstofflor (var hemma eftersom hon fick lillasyster vid 13 mån, hade hon varit på dagis hade jag nog köpt skor).
    Fördel: Då köpte jag vinterskor på rea - våren var ju s.a.s. på g...

• Ankissen

Jag har köpt storlek 20 i stövlar till Elliot, som blir ett år 12/11. Jag har tänkt som så att han kanske vill ner och krypa i snön nån gång eller så, och då behöver han ju skor även om han inte går. Vill dessutom att han ska ha skor i vagnen, och varför inte träna med skor tänker jag - tids nog är det ju dags att börja gå i allafall!

• Amorella

Storlek kan skilja så otroligt mycket mellan olika märken och modeller. Köpte precis tre par skor/kängor åt min tjej - alla med innermått 14 cm men storleken varierade från 21-24! Så mät foten och mät skon. Det får ni hjälp med i skoaffären. En vintersko bör vara 1,5-2 cm för stor (innermått), så 11-11,5 cm alltså.
    Men vinterskor är dyra och många barn börjar gå långt efter ettårsdagen...

• FruCissy

Var nere på våran lilla skoaffär i samhället och så nåt praktiskt. En blandning av tossor och skor. Dom hade riktig sula så man kunde gå ute med dom, men man kunde öppna dom som tossor. Svårt att beskriva ordentligt.
    Annars har jag lånat ett par skor i strl 20 nu till tösen som blir ett år i februari, har strl 18-19 nu så det blir nog lagom. Men funderar på att köpa ett par billiga i strl 19 (på tradera ?).
    Det verkar som tösen kommer att kunda gå innan hon fyller ett år, så då kanske hon behöver sko i strl 19 också.

Förvirrad tvåbarnsmamma med shoppingmani
  • isgras

Det undrar jag med. Tar tacksamt emot tips till min pyttefot. Hon är 11 månader och har ca 10 cm fot...
    Trodde i min enfald att stl 19 kavat skulle funka men icke en chans den ramlar rakt av (idiotiskt med kardborre på dem)

• VivviM

Min lilla tjej visar också redan tendenser på att bli tidig med att gå så då måste man ju hitta nåt. Sen börjar hon på dagis i februari och då lär de väl ha stövlar ändå misstänker jag....

Sååå himla svårt, köper man strlk 19, kan hon väl inte ha dem hela vintern kanske och dessutom är det inte många butiker/märken som har så små, alla verkar börja på 20. Var in till Vincent Shoe Store häromdan där hon mätte Emilias fot och sa att normalt brukar de i den här åldern hinna växa 0,5-1 cm upp till ett halvår så då skulle hon alltså ha knappt 10-11 cm långa fötter vid ett år, alltså ganska små. Men mamma sa att jag hade strlk 17 när jag började gå och att det var jättesvårt att hitta skor men det var ju i o f s för 30 år sen

• väntar o längtar

Sonen fyllde 1 i januari som var och vinterskor var definitivt ett måste.
    Han hann med att växa ur första paret och jag fick köpa ytterligare ett par på rean. Första paret var ett par från Din sko - Rådis i storlek 23 (mycket små i storlekarna). Nästa par blev ett par Kavat i storlek 23 och de var aningens stora men han älskade de.

• Amorella
    VivviM skrev 2006-10-02 15:16:53 följande:
    Var in till Vincent Shoe Store häromdan där hon mätte Emilias fot och sa att normalt brukar de i den här åldern hinna växa 0,5-1 cm upp till ett halvår så då skulle hon alltså ha knappt 10-11 cm långa fötter vid ett år, alltså ganska små. Men mamma sa att jag hade strlk 17 när jag började gå och att det var jättesvårt att hitta skor men det var ju i o f s för 30 år sen
    Om hennes fot är 9,5 cm nu ska hon alltså ha skor som är 11-11,5 cm. Kavat har vinterskor för bebisar från storlek 18 och de är 11,4 cm. De borde alltså funka. Men det är ju inte jättehögt skaft på dem... Deras vanliga barnskor börjar i storlke 19 eller kanske ännu mer. Storlek 19 är 12,9 cm långa.
Svar på tråden Vinterstövlar till barn som kanske börjar gå i vinter