• Anna Paulita

Byta el icke byta efternamn vid giftermål?

Böt du efternamn när du gifte dig? Varför? Eller varför inte? Var det viktigt för dig att du och din blivande hade samma efternamn, eller kvittade det?

Jag vill inte byta efternamn, jag har ett vackert orginellt efternamn med adliga anor som jag är väldigt stolt över. Jag kommer aldrig att heta min sambos efternamn, vill han ta mitt är han såååå välkommen att göra det.

Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Byta el icke byta efternamn vid giftermål?
  • pissypopi

min man tog mitt efternamn eftersom det är väldigt ovanligt och eftersom mitt efternamn skulle dött ut om jag skulle ha bytt

• Ezzie

Jag behö mitt gamla efternamn och lade till min mans efternamn, så jag heter båda. Anledningen är att jag har ett så pass ovanligt efternamn och som jag tycker är så fint så för mig var det ett självklart val.

Mamma till lilla Ebba
  • Nyfiken gul

jag bytte namn när vi gifte oss - helt enkelt för att jag hade kvar mitt namn som tidigare gift....

för mig var det självklart att byta namn - är man gift så är man....

• Eliama

Tänker ta hans. Mitt efternamn är hemskt medan hans är fint. Vår dotter har redan fått hans.

• Mälaröbo

Jag tog mitt mans namn. Inte för att det var speciellt orginellt men själv hade jag ett -sson namn och det kunde jag både ha och mista.

Vi är nog båda lite traditionella men tror inte att vi haft något emot att ta mitt namn om det varit finare.

För mig var det dock viktigt med ngn form av namnbyte. Vill att vi ska heta lika i familjen, som en "markering" att vi är gifta och hör ihop liksom.

• Anna Paulita
    Nyfiken gul skrev 2006-10-01 22:20:51 följande:
    jag bytte namn när vi gifte oss - helt enkelt för att jag hade kvar mitt namn som tidigare gift.... för mig var det självklart att byta namn - är man gift så är man....
    Jag kan förstå det första argumentet, om man har ett efternamn för att man varit gift innan, men det andra "är man gift så är man", vad har det med saken att göra? Är man mindre gift om man behåller stt gammla efternamn?
  • Haraldsmamma

Jag tycker inte att det spelar någon roll egentligen...när vi gifter oss kommer jag att ta min sambos efternamn, mest för att hans efternamn är finare än mitt. Några som jag känner bytte namn båda två till ett nytt namn. För mig spelar det störst roll att vi heter samma efternamn i hela familjen.

• auroura

Jag heter Collin och min sambo heter Johansson,
    personligen skulle jag inte ta hans efternamn när jag har ett som är lite mer ovanligt.

Jag är mamma till världens gulligaste och goaste dotter,
  • Toadstool

Sjävklart byte!
    Jag hade också ett väldigt ovanligt efternamn (ca 6 stycke i hela Sverige) och bytte till ett lika ovanligt.. så på så sätt kvittade det. Men för mig är det självklart att man byter till mannens efternamn när man gifter sig OM det inte är så att mannen har ett väldigt vanligt efternamn och SJÄLV inte vill behålla det.

Din man kanske kan tänka sig att ta ditt efternamn istället?

Hur som helst så tycker jag att man ska ha samma efternamn. På så sätt visar man ju andra att man startat sitt nya, gemensamma liv.

• snartär vi fem

min man ville inte byta å inte jag heller så vi har kvar våra som dom var från början...dock har barnen mitt efternamn då vi bara e min familj som heter så.

Svar på tråden Byta el icke byta efternamn vid giftermål?