• chamar

Är du frissa? Då kanske du kan hjälpa mig...

Jag blir inte klok på mitt här! Jag färgar det ibland. Håret kan bli ganska torrt emellanåt, men i hårbotten är det jättefett!! Tvättar håret varje dag, använder schampo för torrt och färgat hår. Är det fel med tanke på att jag är så fet i hårbotten?? Nån som har ett bra tips på schampo eller nåt annat som är bra för håret? Jag kan knappt gå ut innan jag tvättat håret, så trött på detta. Hoppas nån kan hjälpa mig!!! Tack på förhand

• Svar på tråden Är du frissa? Då kanske du kan hjälpa mig...
  • snobben

Jag är ju ingen frisör men du ska nog använda ett schampo för fett hår, sen att tvätta det varje dag gör håret bara fetare. Försök hålla dig till varannan, var tredje dag.

Lite mulligare-lite stoltare!
  • chamar

Tack! Jag har också hört av andra att jag ska låta bli att tvätta det så ofta men det är svårt eftersom det ser ut som jag smort in hårbotten med margarin . Känner mig så äcklig och ofräsch ibland... Ska göra ett nytt försök att tvätta det varannan dag. Måste köpa nytt schampo först bara. Tack för svaret, du har säkert rätt!!

• snobben
    chamar skrev 2006-10-01 23:19:42 följande:
    Tack! Jag har också hört av andra att jag ska låta bli att tvätta det så ofta men det är svårt eftersom det ser ut som jag smort in hårbotten med margarin . Känner mig så äcklig och ofräsch ibland... Ska göra ett nytt försök att tvätta det varannan dag. Måste köpa nytt schampo först bara. Tack för svaret, du har säkert rätt!!
    Förstår att det är svårt att låta bli, men om du ska ut och känner dig fet i håret så har nåt på huvudet, eller sätt upp det. tror det kan bli bättre efter ett tag och du kämpar med att låta bli.
    Lite mulligare-lite stoltare!
  • tottalisa

Torrschampo skulle kanske hjälpa?

• AnThor

head and shoulder- mjällshampoo med citron el vad det nu är i ( för fett hår ) det funkar faktiskt jättebra...

• zombie

Jag har samma problem och vet inte vad man ska göra.. jag försöker endast tvätta det varannan dag, men bara det är svårt ibland när man ser ut som man har smör i håret, att bleka håret gör att det inte ser lika fett ut så jag ska strax färga det blont..

• zombie

Finns nåt som heter torrschampo oxå, dock har jag inte använt det.. fråga frissan..

• LillaFlingan

sen försök att ha mer balsam i topparna och knappt nåt alls i hårbotten (man ska absolut inte massera in hårbotten med balsam).

• Indianica

Jag är inte frissa, men har väl testat det mesta i hårväg

Loréal professionnel hos frisören har faktiskt ett schampoo, en blå grå flaska för fet hårbotten OCH torra längder. Detta schampoo passade dock inte mig, men kanske du vill testa?

Om du har färgat hår är det viktigaste att balsamet är utvecklat för färgat hår säger min frissa, för det är balsamet som drar ur färgen. Så man kan ex ha ett volymschampoo som är lite uttorkande >(det är alla volymschampoon) eller schampoo för känslig eller fet hårbotten och komplettera med liiite balsam för färgat hår. Jag använder dock bara liiiite balsam numera och har i en hårkräm mot torra längder om längderna blir lite torra. Det är eom en fuktkräm för håret man bara tar lite grann på längderna, inte i hårbotten.

• chamar

Tack alla för era svar! Har varit och inhandlat Clerasil, ska testa det imorgon bitti!

• mästerkattenistövlar

Skippa Head and Shoulders, rena döden. (det är shampo avsett för tvätt varje dag, ingen hårbotten mår bra av det.)

Gå istället till en frisör och be om hjälp att hitta ett bra frisörshampo. Lite dyrare per flaska (eller, mycket snarare) men SÅ mycket drygare och bättre.

Låt också bli att tvätta håret så ofta, ju mer du tvättar det, desto fetare blir din hårbotten och längderna blir torrare.

• mästerkattenistövlar

Dessutom ska man inte ha schampo i längderna, utan bara i hårbotten. Längderna blir rena av det shampo som ändå rinner ner i dem; man behöver alltså inte särskilt mycket åt gången.

• Indianica

Chamar: Clerasil???? Vill inte vara taskig, men det är nog bland det sämre för hårbotten och framför allt håret, som diskmedel ungefär. Jag rekommenderar istället SEVOREX ifrån apoteket som du kan använda mot fet hårbotten en gång i veckan. Funkade jättebra för mig. Ett annat alternativ är bio + serie som finns hos frisören eller på bellbox.se t ex. Finns både kurschampoon och scampon avsedda för varje dag bruk samt hårvatten och jox. Visst är det lite dyrare, men har man problem med hårbotten elle rhåret får man nog kosta på det lite extra

Håller med om att det är viktigt att MASSERA IN lite schampoo i hårbotten, så man känner med fingrarna att de gnuggar hårbotten ren, precis som man tvättar ansiktet rent. Tänk på hur din frisör tvättar och härma. Inte bara löddra in i längderna. Längderna kan man strunta i. Frisörsvchampoon är MYCKET drygare än ICAs så man behöver ytterst lite. Det är billiga schampoon som sabbar hårbotten och gör den knasig.

• chamar

ok, alla kommer med olika råd, Inte lätt det här . Ska prata med min frissa istället. Tack för era svar allihopa!!!

Svar på tråden Är du frissa? Då kanske du kan hjälpa mig...