• Juniphé

SKÅNINGAR!!! Hur gör man "spättekaka" (stavning??) ???

Hej goa vänner!

Jag har aldrig ätit spättekaka (heter det så?) men jag tycker att dom är så fina och antagligen goda.
    Hur gör man? Kan man göra dom i ett vanligt kök utan specialredskap???

Någon kunnig som kan hjälpa?

• Svar på tråden SKÅNINGAR!!! Hur gör man "spättekaka" (stavning??) ???
  • autocrap

det är mest ägg och socker, och jätteäckligt om du frågar mig... :)

• MayaPiraya

jag vet inte om det går att göra själv, men jag tror nog att det är jättesvårt att få det bra och smaka i närheten av "köpt" spettekaka. tyvärr :(

• Juniphé

Usch då...

Men jag vill ju göra en sån där hög kaksak som man kan ha som dekoration på julbuffébordet... och sedan äta upp.
    Några andra kaktips istället?

• Jennie Brunflo

Kransekage

Det är gott och kan bli så stor du vill.

Jag var på bröllop förra sommaren och då hade de tre såna som stod på borden ..och som vi sedan åt upp.

• elliot

Hej!
    Spettekaka är rätt svårt att göra själv. Kakan snurras på en ställning och så ska man spritsa ingredienserna på *hoppas du förstår*
    Jag har bott bredvid ett spettkaksbageri i hela mitt liv och tycker fortfarande att det är rätt gott
    Kakan ska vara lite gammal, alltså seg för att jag ska gilla den.
    Lycka till!
    Mvh E.

• BettySpaghetty

Krokan är mums! Den görs på ägg och mandelmassa om jag inte minns fel (någon kanske kan hela receptet???). Man spritsar stavar eller liknande som man sedan bygger ihop till en slottsliknande kreation (m smält socker). Är jättefint, extremt festligt och ack så mumsig. Jag tror att det är lite lättare än spettekaka, men framförallt är det så mycket godare. Vi hade en sådan när vi gifte oss, men den beställde vi och det var svindyrt vill jag minnas, men kan man göra den själv så är det ju toppen på julbuffén *Måste prova...*

Som sagt, fullständigt recept på denna kreation EFTERLYSES!

• Jennie Brunflo

BettySpaghetty:

Det är ju den kakan jag beskriver (kransekage)....det receptet har jag.

Svar på tråden SKÅNINGAR!!! Hur gör man "spättekaka" (stavning??) ???