• Juniphé

Landskapsmat till jul?

Här i Värmland är det viktigt med "Värmlans kôrv" (Äv. kallat "Jolappelkôrv") till jul.

Vad är speciellt från ditt landskap???

• Svar på tråden Landskapsmat till jul?
  • Jennie Brunflo

Jag som kommer från Ångermanland och har en mamma som kommer från Jämtland....kan berätta att det verkar vara helt från familj till familj, det där med maten. En del av mina grannar pratar om mat jag aldrig hört talas om.....medan en del rätter som jag finner som självklara, har de aldrig hört talas om.

Jag vill allafall ha sötost och kalvdans på julbordet, sedan om det är lokalt just här...det vet jag inte.

• knaasen

Dalarna. Tult. Tunnbröd som du bakar på häll i vedeldad ugn. Underbart gott.

• Jennie Brunflo

Det är två rätter som jag ätit i Jämtland, Närke, Dalarna, Skåne och Stockholm...så jag vet inte om det är särskilt lokalt....men det är två mjölkrätter allafall.

• knaasen

Kalvdans kallas också ugnsost

• Tess76

Jag vet inte om det är så jätteovanligt, men min mamma och hennes sida av släkten kommer från Halland, och vi/dom har alltid stekt grönkål. Jag tror det kommer därifrån.

• Jennie Brunflo

knaasen:

Är det något speciellt tunnbröd eller?

Allt tunnbröd är väl gräddat i ugn?

• Mini78

Halland: Grönkål såklart, men den är stuvad och så har man i sirap till jul för den där söta julsmaken.

Annars inga konstigheter i Halland...

• Jennie Brunflo

Mini78:

Inga konstigheter i Halland?

Grönkål och sirap??

Hm.....låter ....intressant....eller ....hur jag nu ska uttrycka mig...

• Juniphé

hemma i lappland hade vi ofta surkål på julbordet. Det är vanlig vitkål som kokas med ättika, socker, kryddor... och får stå och puttra i flera timmar. Fast min mor har berättat att det receptet kommer från en norsk släkting.

• BettySpaghetty

Juniphé: Det låter som brunkålen (vitkål och rödkål) som min pappa gör varje jul. Han är från Skåne och det är tydligen lite speciellt därifrån.

• Jennie Brunflo

Juniphé:

Men...det där har jag ätit i Berlin.....världen är bra liten.

• JsN

Surkål är syrad vitkål!
    Brunkål är brynt vitkål!

Rödkål görs på rödkål, hur vet jag faktiskt inte
    Grönkål är grönkål *ler* Ser mer ut som krusig sallad, krymper liksom spenat vid tillagning. Hackas och kokas länge i grädde på det hallänska julbordet.

Som skåning tycker jag att man lika gärna kan skippa resten också om det inte finns brunkål på julbordet!

• JsN

Juniphé, ditt recept låter som brunkål. Är det brunt till färgen?

• Juniphé

Nej, det är guldgult... det är inte brunkål, det heter surkål. Jag har även ätit det tillsammans med fläskkotlett och potatis på en restaurang i Narvik (Norge).
    Det kokas bara... bryns inte.

• Juniphé

Det är alltså ett norskt recept från min morfars bror i Norge.
    Tror att det finns många olika varianter på surkål. Ni tänker nog på "Saurkraut" (?stavning?)

• JsN

Receptet är samma som brunkål, fast annat tillagningssätt. Spännande. LÅter jättegott! Hävdar fortfarane att surkål (även om då det finns lokla varianter *ler*) är syrad kål.

• Juniphé

"min" surkål är också syrad... även om den kokas Så visst har du rätt...

• Mini78

Jennie Brunflo:

Jag sa ju ANNARS inga konstigheter... *skrattar* Du är välkommen hem till mig för att smaka... hihi

Svar på tråden Landskapsmat till jul?