• ung5barnsmamma

Snälla hjälp.. fort.. Tandläkaren

i måndags förra veckan åkte jag akut till tandläkaren.. hade så ont i en tand..

Tandläkaren rotfyllde tanden och avslutade besöket att säga.. jag tror jag fick bort alla rötter..

i fredags hade jag fortfarande sååå ont,men tandläkaren var stängd..

ska ringa nu på morgonen o prata med de..

nu till min fråga.. jag betalade 2248 kr sist. behöver jag betala igen om jag åker dit.????

. det är ju slarv från tandläkaren att jag har ont än..
  • Svar på tråden Snälla hjälp.. fort.. Tandläkaren
  • Anonym

Vet inte säkert, men det borde ju vara en typ av reklamation. Jag tycker inte att du ska betala igen. Stå upp för det! Jag tror faktiskt inte att du kommer att behöva göra det.
    Lycka till!

• Crazy Baby

Ring först och främst och kolla varför du har ont och om det är nåt de vill korrigera fråga om du måste betala och om de vill att du ska betala så vägra eftersom du redan har betalat för behandlingen som inte blev tillfredställande!

• Lilla Linnéa

Ring och fråga om det är normalt att det gör ont efter en rotfyllning. Jag lagade ett jättehål för ngr veckor sedan, jag hade ont i tanden i flera dagar efter lagningen.

• HannaAugustsson

Min sambo fick en tillfällig lagning en gång hos tandläkaren bara för att dom inte hade tid att laga den helt då. Plomben som dom satte i åkte ur efter en vecka och han ringde in fick en tid och frågade när han kom dit igen om han var tvungen att betala igen. Ja svarar dom men han sa att nån form av reklamation måste ju dom ha eftersom det var slarv från deras sida (enligt de själva ska en sådan lagning hålla i ett antal år) iallafall han behövde inte betala extra den gången för att han stod på sig. SÅ det tycker inte jag att du behöver heller om dom gjort fel...

• mamman Linda

Jag gjorde en rotfyllning för 2 månader sedan och tandläkaren meddelade att det kunde göra ont i tanden en tid framöver...

Det är inte ovanligt att man är öm i tanden både efter rensningen och efter själva rotfyllningen. Det går för det mesta över av sig själv, och man kan ta värktabletter för att lindra. Efteråt kan en rotfylld tand kännas lite stum när man tuggar.

I vissa enstaka fall kan tanden kännas öm under en längre period efter behandlingen. Vid sådana tillfällen bör man följa tanden med kontroller hos sin tandläkare.

-www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview=

Efter att tanden blivit rensad kan du ha lite ont, men det brukar klinga av inom något dygn. En vanlig värktablett lindrar oftast bra.

- http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3998

men är det så att tanden inte blir bra har man rätt att reklamera ett tandläkarbesök!

...bara 7 veckor kvar...
  • ung5barnsmamma
    jag ringde.. jag betalade över 2000 kr förra veckan och nu säger de att det bara var början på en rotfyllning..

vad har ni betalat för hela rotfyllningen..

de sa även att jag kan komma att få betala idag..

jag vägrar..
  • Lilla Linnéa

En rotfyllning brukar man göra i två omgångar. Först får man en lagning med bakteriedödande medel som man ska ha i ngr månader, sedan tar de bort den tillfälliga lagningen och rotfyller tanden.

Jag var nära på att få göra en rotfyllning men tur nog läkte min tand av sig själv under den tid jag fick ha den tillfälliga lagningen.
    Kan inte säga ngt pris men rotfyllningar är rätt dyra.

• Lilla Linnéa

Det blir dyrare ju fler kanaler som måste rotfyllas.

• mamman Linda

Det är inte sällan en rotfyllning görs i två omgångar...
    Den jag gjorde gjordes i en omgång men det trodde inte tandläkaren från början.
    För den rotfyllningen betalade jag 2800 kr har jag för mig...
    Då hade tanden bara 1 rot, har den 2 blir det dyrare...

...bara 7 veckor kvar...
  • Anonym (tandis)

Det blir som tidigare nämnts dyrare ju fler rotkanaler som finns att rotfylla i en tand, dvs. kindtänderna med 3-4 rotkanaler är dyrast. Orsaken till att en tand behöver rotfyllas är oftast att det varit ett stort kariesangrepp som gjort att tandens nerv (pulpan) har infekterats. Behandlingsgången vid en rotfyllning är oftast att man första gången "rensar" tanden, dvs. man avlägnar nerven och spolar rent med bakteriedödande vätskor inne i tanden, därefter rotyller man ibland direkt, men oftast (som i ditt fall) lägger man en bateridödande pasta i tandens rötter för att avlägsna ev kvarvarande infektion. Efter detta är gjort avvaktar man ibland nån vecka eller två tills man slutligen rotfyller tanden, dvs. "pluggar igen " tandrötterna med "gummispetsar" för att förhindra att nya bakterier kommer ned. Därefefter kan "vanlig" lagning göras på tanden. Ibland känner man viss ömhet efter rensningen, men detta går ofta över, om inte så bör tandläkaren göra en ny rensning innan rotfyllningen. Detta betalar oftast inte patienten för då priset för rotfyllningen är oftast ett "paketpris". Kostnaden innefattar oftast alla besök tills det blir bra. Om tanden däremot börja värka igen månader efter rotfyllningen gjorts kommer du troligen att få betala igen...
    Hoppas jag bringade lite klarhet! Annars fråga!

• ung5barnsmamma
    Tack för alla svar.. jag har fortfarande så ont att jag har gått på alvedon i en vecka..

jag går till tand läkaren halv 3 idag o ser vad som händer..

tack en än gång
  • gabriella83s mamma

Om det är en tuggtand blir det väldigt dyrt.Jag betalade över 4000 för min rotfyllning(tuggtand).

Svar på tråden Snälla hjälp.. fort.. Tandläkaren