• Puffen

Kastrering av katt?

I torsdags kastrerades min hankatt. Han fick krage... Har aldrig hört talas om att hanar ska ha krage efter en kastrering!?
    Han försöker tvätta sig och river då upp såret med kragen, ska jag ta av honom kragen? Han har haft den i 4 dagar.

• Svar på tråden Kastrering av katt?
  • Birgitta2

Ta du av kragen. Tvätta sig får han göra men inte överdrivet. Tvätt håller såret rent, men börjar han bli frenetisk kan såret gå upp.

• Puffen

Jag testar!
    När min förra hankatt blev kastrerad fick han ingen krage, det var ca.10år sedan men så mycket kan de väl inte ha ändrats!
    Läst på nätet, det står att hanar inte behöver ha krage.

• jaguar

Testa och se hur han bär sig åt utan krage. Han får inte slicka såret så mycket att såret går upp igen!

Senast i fredags hände det en katthane jag känner. Husse tog av honom tratten dagen efter kastreringen och katten slickade så frenetiskt att stygnen gick upp. Han fick åka in och sys om och ligga inne över natten för han blödde så mycket.

Katter som slickar för mycket på sår behöver krage (eller skydd för såret), katter som inte slickar sår behöver inte krage. Ganska självklart!

• Birgitta2
    jaguar skrev 2006-10-02 10:13:24 följande:
    Testa och se hur han bär sig åt utan krage. Han får inte slicka såret så mycket att såret går upp igen!Senast i fredags hände det en katthane jag känner. Husse tog av honom tratten dagen efter kastreringen och katten slickade så frenetiskt att stygnen gick upp. Han fick åka in och sys om och ligga inne över natten för han blödde så mycket.Katter som slickar för mycket på sår behöver krage (eller skydd för såret), katter som inte slickar sår behöver inte krage. Ganska självklart!
    Men inte sys hankatter? Mina två som kastrerades skar de bara ut testiklarna med ett pyttelitet snitt och lät läka sen. Inget stygn, inget tejp. Ingen krage heller för den delen. Gick hur bra som helst.
  • MrsNelson

det var precis vad jag tänkte, med min hankatt så sa vet att det där sköter han själv! har aldrig haft krage till nån av katterna, tre hankatter och två honkattor.

• Polgara

Dom sys inte..det läker av sig själv.Och krage har jag aldrig haft på mina katter...konstigt...kanske nått nytt nu då?

Åhh,guud jag bara måste skaffa en ny katt!!Är så otroligt tomt....lite OT men endå..

• Birgitta2
    Polgara skrev 2006-10-02 11:19:52 följande:
    Dom sys inte..det läker av sig själv.Och krage har jag aldrig haft på mina katter...konstigt...kanske nått nytt nu då?Åhh,guud jag bara måste skaffa en ny katt!!Är så otroligt tomt....lite OT men endå..
    Skulle inte kunna leva utan...
  • Polgara

Nej..alltså så fort jag ser en katt ute eller på tv så blir jag alldeles tårögd...saknar min gamle gosse så mycket!

Jag klarar inte livet utan katt längre....så naken...

Ska kolla runt lite här omkring och höra mig för lite...

• Lillan7704

Vi kasterade vår hankatt för ca ett halvår sedan och han syddes inte och fick ingen krage.. Så det är nog ingen fara om du tar av honom kragen TS! Gör den mer skada än nytta så är det ju ingen mening med att ha den på ändå ju...

• Puffen

Ziggy (som hankatten heter) blev av med kragen igår. Det första han gjorde va att lägga sig raklång på rygg och spinna jättehögt! Han har inte kunnat ligga på rygg när han haft krage.

Efter några timmar i den ställningen kom han upp, hur glad som helst! Han lekte med Coffi (honkatten) och busade hela kvällen!

Han har tvättat sig men inte överdrivet.

Ziggy njuter av livet utan krage kan jag meddela!!

(Han är inte heller sydd)

Svar på tråden Kastrering av katt?