• summerflower

HJÄLP,när är babyskyddet för litet?

Vår dotter är snart ett halvår och väger 7,5kg. Hon väger inte för mkt för babyskyddet som tar upp till 13 kg och hon har inte huvudet över kanten än. Vi har en akta graco med bas. saken är det att vi har bältet i översta öglan som man ska ha för större bebisar men ändå när vi sätter henne i stolen så hamnar axeln lång över öglan vilket resulterar i att bältet börjar då långt under axeln och man får då dra fram bältet bakom ryggen å dra det över axlarna. Är babyskyddet för litet när bältet sitter så?
    Tacksam för svar.
    M.v.h./helen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-02 11:24:32:
    *puffar* vill verkligen ha svar på mina frågor.kramiz

• Svar på tråden HJÄLP,när är babyskyddet för litet?
  • norgesessan

har ni tagit bort kilen under rumpan? det var en kil på vår stol, vet inte om det är det på er stol.

• norgesessan

under overdraget...
    vi bytte till större stol innan skyddet var utväxt.ettan var 5-6 månader, tvåan var drygt 7..

• summerflower

vad är det för kil? Vi har tagit bort den lilla dynan som följde med som man ksulle sätta under rumpan men ha den över tyget. den har vi inte använt på länge, är det den du menar?

• summerflower

hur ser den ut? sitter en frigolitbit under klädseln, kan juh inte vara den ni menar för om jag tar bort den så sitter hon juh rakt på plasten.

• Moonis

Nästa storlek kan man ju inte börja med förren dom väger 9 kilo så ni måste nog vänta lite till inna ni byter. Men ni kan ju kolla på andra varianter av babyskydd kanske för dom kan ju vara lite olika.
    Kan kanske även hyra ett annat som passar bättre om ni känner att det är onödigt att köpa helt nytt.

• regret

summerflower: vi har också en acta graco med bas och fick rådet att ta bort frigolitbiten under överdraget under rumpan. nu sitter han mycket bättre men babyskyddet är för litet för vår kille eftersom hans fötter sticker ut en liten bit.

• myskatt

Va?

Vi köpte en BeeSafe Izi Kid X1 när Tilde va 7 månader och vägde då straxt över 7 kg. Hon är 10 mån och väger fortfarande inte 9kg. Har inte heller vuxit ur sin Autobaby men då en stol är säkrare än ett babyskydd när de kan sitta stadigt, så bytte vi då.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • myskatt

regret
    Det spelar ingen roll om fötterna sticker ut en bit. Det påverkar inte säkerheten.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • norgesessan

jo, det är den frigolitbiten.....var står det at man måste vara 9 kg? et par stolar kan man ha f¨rån födselen, annars från 4 månader, det finns en iallafall, som man måste vänta längre med...

• SeTa

Våran stol är från micro, heter besafe basic, tror jag. Den kan man sitta i utan att väga 9 kg. Vår kille är 4 månader, men rätt stor ( 8 kg och 69cm) o han sitter mycket bättre i stol än i babyskyddet.

• Moonis

norgesessan: Ja, sorry blev lite fel. Är bara för jag varit insnöad på maxi cosi o den är från 9 kg

• Moonis

myskatt: Blev nästan lite orolig med den listan för maxi cosi fans inte som 9-18 kg o va rädd att jag valt fel men såg att det va en annan variant av maxi cosi som tydligen kanske inte finns att köpa här i sverige.

• Alcarinque

Vi har köpt en Brio Zento till vår tjej som väger ungefär 8.5kg. Hon sitter mycket bättre i den än babyskyddet =)

• Jessica med Seth

Kolla på NTFs sida, dem har massa tips, om inte annat kan du ringa dem så hjälper dem dig. Jag va på föreläsning om barn i trafiken o fick då veta att så fort barnet kan sitta med gott stöd (alltså sitta upp i ditt knä) så bör man byta bort babyskyddet eftersom det inte alls skyddar barnet lika bra vid en krock som barnstolar gör. Det sa killen från NTF på föreläsningen. Men när jag läser på deras hemsida står det att barnet helst ska kunna sitta själv.

Ditt barn behöver INTE väga 9 kg för att använda en stol som är testad för barn från 9 kg. Inte enligt kille på föreläsningen iaf.

Kolla här. www.ntf.se/konsument/fragekategori.asp
    Eller ring och fråga nr hittar du här www.ntf.se/forbunden/default.asp. I gbg har dem tom så man kan komma dit o få hjälp med att sätta in nya stolen ordentligt i bilen. Så vet man att man har satt den rätt.

• Tonx

Det är lagom att byta nu!
    Rekommendationerna säger att man bör byta stol så fort barnet sitter stadigt med stöd, eftersom babyskydden inte är lika säkra som stolarna.

Svar på tråden HJÄLP,när är babyskyddet för litet?