• melkersmama

alvedon och treo

Jag har fått tipset att kombinera treo och alvedon maxdoser innan jag sätter in min spiral imorogn.. men jag skulle behöva veta om man vågar köra bil på det?? min son ska vara hos en kompis till mig för att jag ska kunna slappna av så mycket som möjligt. förra gånge gallskrek han när jag låg i gynstolen.. inte hur smidigt som helst

• Svar på tråden alvedon och treo
  • missteddy

jag skulle inte mixtra så utan bara ta en alvedon eller en treo

• Skusan

Vem tipsade dig att blanda dom 2 preparaten? Det räcker att ta 2 alvedon 30 minuter innan och sen slappna av och andas rätt, som vid värkarna vid insättningen.

Det gör inte ont att sätta in den, det som kan kännas lite är när bm mäter livmodern, det drar och känns som dov mensvärk.

• melkersmama

jo det gör ont.. jag var där och provade för ett par veckor sedan och då vågade inte doltorn fortsätta för det gjorde så ont att jag vred mig i stolen och stortjöt. det gick bara inte att få in den. därför måste jag ta någon typ av bedövning.. de är så att alvedon och treo ger smärtlindring på olika sättt därför kunde man kombinera dem enligt vad jag hört

• Skusan

Är det av doktorn du fått det tipset? Jag tror inte det är så bra att blanda acetylsalicylsyra och paracetamol...

Kan dom ge akupunktur där så ta det som smärtlindring, det hade jag första gången jag satte in spiral innan jag fött barn, då kan det göra mer ont... Bm satte ett par nålar på insidan av knät och vaderna som funkade.

• melkersmama

jag frågade den manliga läkaren som jag har och han sa att den enda smärtlindringen som jag kunde få där var att bli sövd... men det känns lite mycket att bli sövd för att sätta in en spiral. antar att jag får ta maxdos av det ena och hoppas på att det räcker..jag vågar nog inte ta av båda sorterna... hoppas bara att det går utan att man "dör" av smärta.

• MamsenJ

är det inte bättre med ibumetin eller ipren då? är inte de "effektivare" än alvedon och pandodil. det var då vad min bm sa till mig när jag hade extrem mensvärk.

• Skusan

Kan du profylaxandas? Gjorde du det när du fick barn? In genom näsan och ut genom munnen och koncentrera dig på andningen och slappna av med rumpan tungt mot britsen... Se till att du är avslappnad och att du säger till när du är redo att dom kan börja.

Jag flåsade på rätt duktigt nu sist när jag fick min spiral insatt, och jag upplevde inte själva insättandet som smärtsamt, utan just när dom mäter livmoderns djup som värst. Min bm va lyhörd och gjorde en kort paus mellan mätningen och insättningen så jag hann hitta avslappningen igen. Sen fokuserade jag på andningen och på att itne bita ihop (ihopbitna käkar ökar spänningen i hela kroppen).

Hoppas det kommer gå bra!

• Skusan

MamsenJ - Dom är effektivare just vid mens pga sina antiinflammatoriska egenskaper, och mens är som en inflammation i livmodern, slemhinnan ska släppa och kroppen handskas med det som en inflammation...

• melkersmama

tack för tipsen.. jag hoppas att det går bra imorgon.. annars får jag väl ta något annat prevmedel.

• MamsenJ

Skusan- aha, det visste jag inte. jaja, då har man blivit lite klokare idag

• Skusan

Melkersmama - Hoppas allt gick bra och du klarade det!

• melkersmama

nu har jag varit hos doktorn o det gick jättebra.. ett enormt sug i magen i ca 5 sek o sen var det klart... o spiralen var på plats.

Svar på tråden alvedon och treo