• Kamilla

Ni som kan KRUKVÄXTER, behöver tips!

Behöver tips på krukväxter som inte är så ljuskrävande. Såna som man kan ha i mörka fönster och mitt i rummet.
    Jag är urusel på inneblommor så jag vänder mig till er.

Gärna några med stora blad och lite höjd, men alla tips är välkomna.

Kanske tips på nån enkel sida där man hittar info om olika "hemmablommor".

• Svar på tråden Ni som kan KRUKVÄXTER, behöver tips!
  • mawa

Det finns en växt som jag har i min hylla, där det är mörkt, det är en grön växt som kan bli ganska så hög. Zamioculcas tror jag den heter, kallas även för garderobs-planta eftersom den behöver så lite ljus. Den behöver nästan inget vatten heller! Perfekt!

• Piffi

Hej!
    Garderobsblommor är ju väldig populära nu, eller Zamiakalla som den egentligen heter. Kräver inte mycket vatten och kan står hur mörkt som helst. Vi har en långt in i ett hörn och den är jättegrön och fin!

• Fillifjonkan

Monstrera funkar bra i skuggiga lägen och så finns det en som kallas garderobsblomma fast det är en form av ingefära tror jag. En som kan vara lite svårare att få tag i är Aspidistra elatior... kallas ungkarlsblomma tror jag. Den är funkar bra i mörka lägen.

Det finns ett forum, odla.nu/forums, där man kan söka efter trådar i ämnet. Jag tror att det har ventilerats många gånger.

• Kamilla

Tack!
    Garderobsblomma har jag hört talas om.

Och tack vare odla.nu forumet hittade jag sidor där man kan se bilder på olika krukväxter.

T.ex. www.gronafingrar.nu/krukvaxter.htm

Nu ska det letas blommor!

Tar dock gärna emot fler tips!

• Fillifjonkan

Personligen har jag ju dille på Hoyor men de går inte att ställa inne i rummen, däremot finns det flera som trivs bra i skuggiga fönster om de har tillgång till lite ljus.... ex. H. australis, H. linearis, H. tsangii, H. multiflora... hoyor.net

• Sammet

Sånna där bambupinnar med lite blad på längst uppe. Ibland är pinnen skruvad längst upp.
    De ställer man bara i några centimeter vatten som man kanske behöver byta då och då. (Jag har inte bytt på 4 månader och den är jätteglad!)
    De trivs bäst i lite halvskumt utrymme.

De finns att köpa i blomaffärer lite halvdyrt eller på IKEA billigt!

• Kanelhallon

mina yukkapalmer mår rätt bra i ett fönster där det bara är sol nån timme på morgonen.

• annca

Fredskalla var också mitt tips.
    "De 12 apostlarna" brukar också klara sig rätt bra utan alltför mycket ljus. Dock blommar de inte då.

• Kamilla

Tack för alla nya tips. Måste kolla hur de ser ut.

Svar på tråden Ni som kan KRUKVÄXTER, behöver tips!