• Elsans

Jag ska göra tavlor av ett tyg. Vad ska jag sätta tyget på??

Jag vill alltså inte ha det i en ram utan klä någon slags bräda, eller vad jag ska kalla det. Är det någon som vet vad är det för något man brukar ha då? Något slags trä? vart kan man köpa det någonstans?

But our princess is in another castle.
  • Svar på tråden Jag ska göra tavlor av ett tyg. Vad ska jag sätta tyget på??
  • therre

Gör en ram av trä o spänn tyget över.

Sätt det över en tavelduk.

Tryck fast det på en skiva frigolit.

Har testat det sista o det fungerade bra! Man tager vad man haver när man är ett x antal mil från närmsta affär som har sådant

• Swenglish

Jag har klätt såna där tavlor med tyg, alltså dukar uppspända på ramar för att målas på. Köp till exempel på Clas Ohlson. Hoppas du förstod min förklaring!

• lillasnurre

Använd en vanlig spånskiva. Det är mjukt nog att sätta fast tyget i och hårt nog att vara stabilt. Dessutom är det billigt. Finns i alla trävarubutiker du kan tänka på. bejjer, bauhaus, coop mm Där kan man oxå få den tillsågad till rätt mått. Det brkar kosta typ 10 kr per sågsnitt, det är nekelt och billigt!

Lycka till!

• Swenglish

Lillasnurres förslag låter myyycket billigare än mitt! Och säkert minst lika bra!

• Elsans

Oj, är det så krångligt! jag som trodde att man kunde köpa en bräda bara och klä tyget.

Swenglish: NU fattade jag vad du menade, var tvungen att läsa det flera gånger! det var ju jättesmart! Vet du hur stora sådanna det finns på claes ohlssons? Mina tavlor ska vara stooora!

• lillasnurre

Med en spånskiva kan du göra tavlan nästan hur stor som helst och det är SUPERENKELT!!! och kostar nästan ingenting

• Elsans
    lillasnurre skrev 2006-10-02 14:54:57 följande:
    Använd en vanlig spånskiva. Det är mjukt nog att sätta fast tyget i och hårt nog att vara stabilt. Dessutom är det billigt. Finns i alla trävarubutiker du kan tänka på. bejjer, bauhaus, coop mm Där kan man oxå få den tillsågad till rätt mått. Det brkar kosta typ 10 kr per sågsnitt, det är nekelt och billigt!Lycka till!
    Det var ju jättesmart och billigt! Jag tänkte häfta fast tyget. Går det om man har spånskiva??
  • lillasnurre

absolut! Det är det jag gjort. Det funkar med småspik oxå, men häftpistol är klart bäst.

• Swenglish

Ja, usch, här är man språkvetare och kan inte ens skriva så folk begriper... Den enda fördelen med mina taveldukar framför lillasnurres spånskivor är kanske att taveldukarna nog är djupare än spånskivorna och ser kanske mer ut som "riktiga" tavlor.

• Elsans
    lillasnurre skrev 2006-10-02 15:01:08 följande:
    absolut! Det är det jag gjort. Det funkar med småspik oxå, men häftpistol är klart bäst.
    Åh, vad bra! Då ska jag åka till Bauhaus och köpa det imorgon. Tack för hjälpen!!

Svar på tråden Jag ska göra tavlor av ett tyg. Vad ska jag sätta tyget på??