• Mamma Mu med Sparven Max

Varför äter hundar gräs?

Vår lilla valp är 8 ½ vecka gammal och nu sen igår vill han äta gräs såfort vi kommer ut. Varför gör han så? Han har inte kräkts som de kan göra när de äter gräs utan han verkar vara pigg och alert och han äter sin mat jätte bra. Nån kunnig som vet varför han gör så?

• Svar på tråden Varför äter hundar gräs?
  • Muminmamman

En del är bara såna
    Min 9 åriga rottishane går alltid och betar gräs, både när han går själv ute på gården och när vi är på promenad. Kräks gör han däremot nästan aldrig.
    Han äter även andra knäppa grejer som grus, stenar och diverse avföringar från andra djur.....

• Mamma Mu med Sparven Max

ok. Skönt att höra att det verkar vara normalt! Usch ja, hans favvo förrutom hans eget bajs är kattbajs.... Inte nice alls. En liten gris har vi fått! Trodde först han kanske hade vitaminbrist men det verkar inte vara så heller.

• evae

Jag var hundägare i 10 år... Till mig sa dom att hundarna äter gräs för det kan vara något som saknas i födan. Ofta vill min hund äta tills han spydde... Lite magrens kanske. Är du orolig så RING till din veterinär. Och du... Lycka till med valpen!!!!!!

• suzza

de jag har hört är att dom äter gräs om dom inte mår riktigt bra.. för att ex rensa magen... det är därför dom ofta kräks efteråt

• giz

hundar äter gräs för att rensa halsen/strupen från hår dom får i sej
    iaf så är det det jag lärt mej under alla år som hund ägare.......alltså av samma anledning som katter äter gräs......fast dom gör det mycket oftare

Svar på tråden Varför äter hundar gräs?