Barndomsminnen?
När man själv får barn börjar man ofta tänka tillbaks på hur man själv hade det som barn. Jag minns min barndom som trygg och bra och jag hoppas mina egna barn ska tycka samma när de en gång blir vuxna.
Det som slår mig är hur mycket man faktiskt minns från det att man var _väldigt_ liten! Jag har massor av minnesfragment som jag innan jag tänkte närmare på saken trodde var från när jag var lite större men i många fall var jag bara en liten tulta.
Jag minns t.ex. hur det var när jag fick en flaska välling av mamma och kröp upp i soffan och la mig med den. Jag slutade dricka välling när jag var 1,5 år! Trots det har jag ett tydligt och klart minne av hur jag sträckte mig efter flaskan, hur kudden jag låg på såg ut osv!
Ett annat väldigt klart minne är min tid på dagis. Jag och min storebrorsa fick gå på dagis ett år då mamma jobbade på sjukhuset i stan. Min bror är 3 år äldre än jag och eftersom man inte går på dagis efter 6-årsåldern kan jag inte ha varit äldre än 3 år! Jag minns hur jobbigt det var när de skulle sova middag på dagis. Det gjorde jag aldrig hemma så jag hade svårt att komma till ro och vila när man skulle. Istället hamnade jag ofta i en slags "skamvrå" där de "bråkiga" barnen fick vara för att inte störa de andra som vilade. Jag minns också efterrätten man fick på dagis. Bägare med vaniljglass. Denna efterrätt gick jag ofta miste om eftersom jag redan på den tiden var inbiten köttvägrare och inte ville äta upp allt på tallriken. Så jag fick sitta och titta på när duktiga köttätarna slickade i sig efterrätt ! Jag minns tydligt hur lokalerna såg ut trots att jag inte satt min fot där sedan 3 årsåldern.
Såna här minnen får mig att tänka på hur viktigt allt är även för ett litet barn och hur mycket man faktiskt kan minnas.
Är det bara jag eller är det fler som har väldigt tidiga minnen?