• ttiinnaa

Jag funderar på avlivning....

Jag har två golden hundar,och den ena är så stressad och ångestladdad att det bara skriker om det.Han klarar inte höga ljud (har tre barn så höga ljud är oundvikligt)han är rädd för åska,raketer och smällare,han gräver i trädgården och biter sönder saker och ting.Man kan inte lämna honom ensam för man vet inte vad man kommer hem till.
    Är jag så egoistisk som tar den "enkla" vägen??
    Jag känner inte att jag kan omplacera honom heller.
    ville bara skriva av mig lite för jag funderar faktiskt på att han får det bättre om han får somna in.
    För det är samma sak varje år vid nyår.Vi firar nytt år i bilen någonstans i stan för där hör han inte raketerna.
    Vid påsk kryper det i honom av alla smällare och vi har drogat honom men tycker inte att det hjälper speciellt mycket.
    Min man förstår mig inte utan han tycker att har man skaffat sig djur så ska man ta hand om dom.Men tänker inte jag på hans bästa om han mår så förbannat dåligt.

• Svar på tråden Jag funderar på avlivning....
  • Arctura

Jag kan varken säga JA el NEJ. Det är ni som känner er hund bäst och vet hur han har det.... gör det som är bäst.

Lycka till!!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Jonsmamma

Tror du att det bara är alla ljud som stressar honom? Hur gammal är han?

• ttiinnaa

Han är 7 år gammal.
    jag vet inte om det bara är ljuden som stressar honom men de är en bidragande orsak

• Vofflis

Min vovve är likadan. Det är jättejobbigt för henne runt alla storhelger och vid åskväder. Jag ger henne dubbla doser med lugnande vid nyår, men det hjälper inte längre Det här nyåret satt hon på toan och hyperventilerade hela kvällen och natten. Jag var inne på samma spår som du, men en kompis har precis köpt en gård på landet och min vovve ska få vara där på storhelgerna.
    Jag tycker inte att du gör fel, man måste även tänka på hundens bästa. Man kan ju inte förklara för dem att det inte är farligt. Det är ju om du försöker hitta ett hem till honom långt ut på landet, men det är ju inte så jättelätt heller. Men ta ett snack med din vet och kolla vad denne tycker...

• Muuulin

Jag tror nog att det är bäst för hunden själv att du avlivar han ! och tänk på barnen ! Även fast han kanske är världens snällaste så kanske han känner sig pressad i nån situation o hugger till ! det kan vända på en gång !

Vi fick avliva en hund ganska nyligen, för hon tålde varken åska eller andra höga ljud ! så fort det var nåt som small så blev hon hysterisk o pep och försökta ta sig ur hundburen ! man fick kuta runt i byn o leta henne jämt !

Så dom mår enbart dåligt av det ! Känn dig ínte dum för att du vill avliva hunden, för dte är ju bara för hundens bästa !!

• deep forest

Varför kan du inte omplacera honom?

• Tjollabolla

Ja, jag tycker du gör fel. Det är en HUND vi pratar om. Avliva bara för att det passar dig? För att det är jobbigt? Vår hund har oxå förstört massa när han är själv, men man får hitta lösningar på det.

Om du aboslut inte vill ha kvar hunden, lämna bort honom då. Man avlivar inte en frisk hund!

• kozzan

var inne på sammasak men har ordnat så han får vara på landet i nyår... det är så hjärtskärande att se när de hyperventilerar...

världens finaste tjej finns hos mig
  • Muuulin

Inte schyst och omplacera han hos nån, om han biter sönder saker och gräver.. möjligtis om han får vara hos nån som är hemma med han hela tiden då ! (om han nu var lugn då ni var hemma med honom?) Hundar som beter sig så har dåligt psyke !svärföräldrarnas hund har separationsångest typ, så fort dom lämnar han ensam så biter han allt i sin väg !

• mr Chris

Sådant måste man själv känna efter, det går inte att råda åt endera hållet! Du känner hunden, du vet bäst hur den mår!

Man ska dock inte känna överdriven skuld över att låta avliva ett djur som inte mår bra i livet, vare sig det är fysisk eller psykiskt...

Man bör slå vakt om att överdriven stress och känslighet mot ljud/händelser (som synes psykiska saker) kan ha fysiska orsaker som smärta eller sjukdom. En bekants hund mådde under en längre tid väldigt konstigt, men när de slutligen genom veterinärhjälp fick reda på att han hade smärtor i ryggen och han fick smärtstillande, blev han som en helt annan hund igen, lika lugn och glad som förut.

Jag har själv varit med om att ta beslutet att avliva en hund som verkligen inte mådde bra, varken fysiskt eller psykiskt... Jag har bara sett den hunden riktigt lugn och trygg en gång i hela sitt treåriga liv och det var när jag lyfte upp honom på bordet hos veterinären och kramade om honom för sista gången...

Svar på tråden Jag funderar på avlivning....