• Squeezetoy

HP och personlig assistent.

Jag jobbar som personlig assistent och har så gjort i ett år. Nu är jag gravid i v. 16 och funderar på HP.

Av flera anledningar anser jag att det kommer att vara svårt för mig att jobba hela graviditeten ut. Dels är vi inte dubbelbemannade så allt tungt som måste göras måste ju jag ta hand om själv, t ex snöskottning nu i vinter och min brukare har ett hus med ganska stor uppfart och mycket som ska skottas eftersom det inte annars går att ta sig fram med rullstolen. Det är inga direkta lyft, men förflyttningarna är tunga ändå eftersom han är både längre och tyngre än mig och nästan helt saknar balans. Om jag inte kan hantera förflyttningarna så kan jag ju inte heller garantera hans säkerhet, skulle verkligen inte vilja tappa honom i golvet... Det är dessutom ett gammalt hus där det är mkt trångt på vissa ställen. T ex kommer jag inte kunna ta på fötstöden på rullstolen i hallen eftersom jag då inte ryms med magen och kanske knappt ens ändå, likaså på toaletten kommer det att vara mycket trångt.

Det borde ju inte vara omöjligt för mig att få HP, helst full sådan. Jag jobbar heltid, lååånga dagar, de flesta dagarna är 14 timmar och kortaste arbetspasset är 11 timmar. Bara matpaus, ingen riktig lunch så jag är alltid jour ifall han behöver hjälp. Jag är helt slut på kvällarna när jag kommit hem. De dagar jag inte jobbar går oftast ut på att ta igen sig så att jag kan jobba nästa dag. Omplacering är inte heller någon rimlig lösning eftersom det är ett brukarkooperativ där varje brukare ansvarar för sin egen personal och det går därför inte byta hur som helst.

Hur har det varit för er andra personliga assistenter, har FK krånglat med er HP? Min BM rekommenderade mig att börja söka tidigt så att jag hinner överklaga eventuellt avslag. Om de har krånglat, har de angett varför i sitt beslut. Det här är min första graviditet så jag har noll koll.

• Svar på tråden HP och personlig assistent.
  • Hondan

Jag jobbade som personlig ass för länge sen, var inte gravid då, men jag vet hur påfrestande det kan vara både fysiskt och psykiskt. Jag kan inte inbilla mig att det skulle vara några problem.
    Sjuksköterskor t.ex får ju hp, och det är ju ändå ett snarlikt arbete. - Som pers. ass är man ju dessutom nästan alltid ensam, och en stor mage kan ju äventyra både din och brukarens säkerhet.

Det var bara lite tankar från mig, förhoppningsvis får du svar från nån mer insatt.
    Men SÖK TIDIGT! Fk är lååångsamma! Lycka till!

• Squeezetoy

Hoppas verkligen att det går bra att få HP. Sedan är det väl bara att se hur länge man orkar jobba. Men det skulle kännas tryggt att ha den beviljad så att det går att falla tillbaka på den när det börjar kännas för jobbigt.

Svar på tråden HP och personlig assistent.