• Anonym

Studera när man är sjukskriven?

Jag är heltidssjukskriven ett bra tag framåt och funderar på att ta och läsa nån eller några stycken kurser på komvux bara för att aktivera mig. Är det tillåtet att göra det samtidigt som man är sjukskriven?
    Jag har nämligen hört att det ska vara okej att ta en kurs så länge det inte är en utbildning som man kan livnära sig på efteråt. Stämmer det?

• Svar på tråden Studera när man är sjukskriven?
  • Anonym

Jag är sjukskriven och har aktivitetsersättning. Läste ett ämne på komvux på distans(två terminer tog det) och det var okej. Räknades som "aktivering" eller nåt tror jag. Var från början meningen att jag skulle läsa 2 ämnen på en termin, men jag fick ge upp det eftersom jag kände att jag inte klarade det. Min högsta dröm är att kunna läsa fulltid, men det känns som en omöjlighet.

Jag gick där för att få ihop till gymnasiet, men har vääldigt mycket att ta igen och i den takten hade det tagit många år. Vilket som är tillåtet vet jag däremot inte riktigt. Men som aktivering borde det absolut vara okej.

• Anonym

Det låter ju lovande, än så länge! Jag har inte heller fullt gymnasiebetyg så därför känner jag att varför kan jag inte lika gärna studera lite på kv nu när jag är sjukskriven och håller på att dö av tristess?
    Hoppas att det ska gå bra, kollar man det med sin handläggare på FK?

• Bella Bus

Jag ville göra samma sak, för att aktivera mig lite men jag fick inte. Jag fick läsa nåt som motsvarade en kvällskurs i nåt (typ knyppling eller drejning) men inget annat.

• Anonym

Är det alltså okej att läsa enstaka kurser på komvux? Inte på heltid eller så utan bara någon enstaka kurs. Det borde väl kunna räknas som aktivering?

• Miss USA

Nja jag tror inte det går. Om du kan studera kan du jo jobba också egentligen, studier är jo hårt arbete.
    Om du studerar och FK kommer på dig kan du bli av med sjukpenning om FK bedömer att studierna kan likställas med arbete, vilket jag tror du bedömer att komvux studier gör.
    Kolla med FK innan.
    Men har du aktivitetsersättning är det säkert ok.

• Anonym (Säve)

"Jag har nämligen hört att det ska vara okej att ta en kurs så länge det inte är en utbildning som man kan livnära sig på efteråt. Stämmer det?"

Det stämmer inte, om man kan livnära sig efter utbildning har inget med saken att göra. Kan du plugga hel/deltid så kan du väl även jobba hel/deltid? Det är arbetsförmågan som spelar roll, och studier likställs ofta med arbetsförmåga. I vissa fall är det okej att ta någon kurs t ex men det är individuellt.

• Anonym

Nu menar jag ju inte att jag ska studera på heltid, jag menar att jag kanske ska läsa en eller ett par enstaka kurser som aktivering och samtidigt slå två flugor i en smäll och skaffa gymnasiekompetens.
    Men ni tror inte att det är okej då? Kanske om man har aktivitetsersättning bara.

• Lilanthe

Det kan gå, jag läser heltid på komvux och har aktivitetsersättning.

Prata med fk, och gör upp en handlingsplan.

• Anonym (Säve)

Ja när man har aktivitetsersättning kan man göra i stort sett vad som helst... Trots att meningen med sjukförsäkringen inte är att man ska kunna få utbilda sig "gratis" när andra får ta lån! Men så har det tydligen blivit.
    OBS! Detta är inget påhopp på folk som har aktivitetsersättning, utan på systemet.

• Anonym

vet att fk i vissa fall kan bevilja att personer får läsa in gymnasiekompetensen på komvux/folkhögskola även om personen har sjukersättning eller är förtidspensionär men det förutsätter att FK ger sitt godkännande. Ring och fråga, du kan vara anonym, eller se om det finns information på FKs hemsida

Svar på tråden Studera när man är sjukskriven?