• Bruden1

När börja använda kudde & täcke i spjälsängen?

När kan jag börja använda babykudde och babytäcke i spjälsängen?

Min dotter blir 1 år den 13/10 och hon har hittills inte använt kudde eller täcke i sin spjälsäng. Bara en gallerfilt ibland, men det sparkar hon bara av sig.

Hur gör ni andra??

Är så rädd för PSD och att hon ska kvävas under täcket!
  • Svar på tråden När börja använda kudde & täcke i spjälsängen?
  • lillefoot

Oj det har jag inte ens tänkt på! så man ska inte ha något täcke eller kudde till en nyfödd? Ska ha barn i slutet av året och då är det ju vinter, vad ska man ha då?

• Ronsa

Va täcke kan man väl ha redan från början. Kudde med men då ska barnet nästan ligga halvt som halvt över kudden.

• Bruden1

lillefoot: Vi hade bara pyjamas med fötter på. Då låg hon i vår säng och hade ett litet babylakan över sig och babykudden hade hon då eftersom hon inte kunde vända sig till mage då.

• mysocla

När vi åkte hem från BB fick vi en liten genomgång med saker att tänka på mm. Då sa de att de nya råden är nu att barn ska sova på rygg med en liten kudde under huvudet.
    I början använde vi det strikt (eftersom det var rekomendation och i början följer man allt grundligt)
    Men nu har hon kudde ibland och ibland inte vilket humör hon är på.
    Täcke lägger jag på henne om det är kallt men hon sparkar alltid av det och snurrar in benen och vaknar vansinnig för hon sitter fast.

• Lynley

Från BVC så rekomenderar man ju en kudde från det att barnet föds. Att ha täcke eller ej handlar ju om hur varmt det blir och därigenom risk för SIDS. Så där får man känna efter hur varmt man har det i rummet.

Vi har för närvarande en pyjamas samt ett påslakan till vår dotter, det blir en bra temperatur.

• lillefoot

Ok. Vi vet inte om den lill* kommer sova i våran säng eller i spjälsängen men om h*n sover i spjälsängen med pyamas med fötter på och ett babylakan, kommer inte den lill* frysa då?

• Snäckan6

Har en dotter på 7 månader. Hon sover utan kudde och med en sk. grobag (sovpåse).

• Moomin

Vår son är 14 månader och sover mellan oss.  Han sover bara i pyamas utan fötter (bara blöja på sommaren) När han var nyfödd hade han kudde men det slutade han med efter ett par månader. Han har aldrig heller använt täcke...det bara trasslar in sig och blir för varmt...han vill kunna röra sig och vända sig och sprattla med benen...

Moomin + Trollet Suriki = Kärlek
  • MARIA99

Vi har haft det från dag ett på alla 3 barnen.. utan täcke när det ät varmt men kudde för huvudformens skull eftersom bvc sagt det till oss.

Svar på tråden När börja använda kudde & täcke i spjälsängen?