• Ania

CP skada ? hur märker man det?

Snälla hjälp mig, finns det någon som kan det här bra som vet vad symptomen är, kan man märka det på en 3 månaders eller är det för tidigt?
    Min dotter kan liksom darra med huvudet när jag håller henne på höften det är inte så jätte ofta bara någon gång ibland igår höll jag henne upprätt höll henne under armhålorna stående och hon stod och höll sig ganska bra på benen men då skakade hennes huvud så där igen, ibland skakar även hennes munn som om hon frös. Kan man misstänka någon sorts CP skada eller är det normalt för en sån liten (fyller 3 mån den 7:e). Hon håller huvudet jättebra annars och kan helt hålla uppe huvudert med raka armar när hon ligger på mage (typ halv krypställning).
    Hoppas någon vill upplysa mig lite jag är så himmla nojjig just nu!

• Svar på tråden CP skada ? hur märker man det?
  • Mumin

Jag tycker att det låter som om din dotter är helt normal. De kan vara lite skakiga dessa små. Min son darrar hela han när han blir lite upphetsad, tex när jag ska ta upp honom när han vaknad.

After all... tomorrow is another day.
  • Ania

Tack för ditt savar Mumin det lugnar lite.

• Maline

Man kan inte diagosticera CP-skador på så små bebisar. Som Mumin skriver så låter hon helt normal min son "skakade" när han var glad och uppspelt i den åldern...

Ataxi (som är den typ av CP som du tänker på) ger en helt annan typ av rörelser och på andra sätt än de du beskriver så oroa dig inte.

Kram

• Ania

Nogon som kan förklara vad symptomen är ?
    Har läst på faktasidor men det står så avskalat där, det är svårt att avgöra utifrån det, det mesta kan stämma in.

• Marvelina
    Maline skrev 2006-10-03 07:45:43 följande:
    Man kan inte diagosticera CP-skador på så små bebisar. Som Mumin skriver så låter hon helt normal min son "skakade" när han var glad och uppspelt i den åldern... Ataxi (som är den typ av CP som du tänker på) ger en helt annan typ av rörelser och på andra sätt än de du beskriver så oroa dig inte.Kram
    Kan man inte? Vi har en son med cp och det har de vetat sedan strax efter födseln. Inte tog det tre månader i alla fall. Däremot tog det bra länge innan de kläckte ur sig det till oss...
    marvelina - not new and definitely not improved
  • Ania

Någon mer snälla måsta få lugna mig lite !
    Maline: Vad för typ av rörelser?
    När jag har henne på höften så är hon inte uppspelt hon bara sitter där och tittar och huvudet gunngar från sida till sida rätt fort. Jag vill så gärna tro att det är normalt men min äldsta gjorde aldrig så.

• Maline

Marvelina,
    Nej, enligt vad jag lärt mig kan man inte ,rent strikt, diagnostisera så tidigt eftersom man inte kan bedömma barnets motoriska utveckling (alla är ju olika snabba med att lära sig saker)ordentligt redan vid tre månaders ålder de flesta neurologer väntar tills barnet är över ett år eller ännu längre innan de fastställer en CP-diagnos. Däremot kan man förstås ha en preliminär diagnos på en CP-skada tidigare.

TS-var har du läst om CP?

Lite förenklat finns det tre typer av CP-skador

Barnen kan vara "spastiska", det innebär att musklerna är mer spända än vanligt. Det kan sätta sig i en arm eller i ett ben eller i hela kroppen. armen eller benet hålls liksom låst i en ställning.

Motsatsen händer också, att barnens muskler blir slappare än normaltoch då är barnets rörelser skakiga och osäkra. Det beror på att barnet inte kan kontrollera och koordinera sina rörelser ordentligt, balansen blir dålig. Men det ser inte ut som om någon kroppsdel gungar, utan mera fumligt och osäkert ut..

Sedan finns det en variant där rörelserna blir fel muskeltonusen (spänningen i musklerna) kan också växla mellan spänt och slappt på ett okontrollerat sätt och rörelsemönstret blir ryckigt och förvridet. Det finns varianter där de ofrivilliga rörelserna (ofta i händerna) är långsammare och inte så ryckiga.

Gemensamt är att barnen ofta (inte alltid) är senare i utvecklingen än normalt och att de kan ha avvikande reflexer.
    Och det är varför jag inte tror att din dotter har CP, i ts skrev du att hon höll huvudet fint och om hon har sådana skador att huvudsrörelser påverkats skulle hon nog inte klara att hålla huvudet. Men jag är lekman (har CP själv)så jag tycker du ska kontakta BVC så att de får kolla din dotter, bättre en gång för mycket än engång för lite, eller hur?

• basio

Min son skakade också på det viset när han var så liten, jag var jätteorolig för det då det hände ofta. En barnläkare undersökte honom och sa att det är rätt vanligt. Det är en slags omognad i nervsystemet (inte helt säker, men tror det var det han sa) och helt ofarligt. Barnen växer ifrån det så småningom. Min son är nu snart 10 månader och är fullt frisk utan några skakningar.

• Ania

Tack alla för era svar känner mig mycket lugnare nu har dessutom fått en tid hos barnläkare imorgon !

• ulricaa

Hej
    vi visste också tidigt att det rörde sig om en CP-skada (dagarna efter förlossningen). Visserligen är det så att läkare o annan vårdpersonal är väldigt försiktig med att säga det.. beror nog på alla osäkra fall...
    TS: har du NÅGON som helst anledning att misstänka CP eller är du bara nybliven nojjig mamma ?

I vilket fall som helst så är du välkommen in på min sida så får du se hur bra livet kan bli "ändå". Jag har en kille som blev 2 i somras; han har tetraplegi, alltså den allvarligare form av CP, som jag nog nog själv för några år sen kallat grönsak... Oh lala Liam är allt annat än grönsak och han är ständig källa till skratt och lek! Han skrattar så innerligt att ingen kan vara oberörd i hans närhet.

Kika in hos oss så får du veta mer! 

kram  

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • sjubarnsmamma

Hej! jag har sju barn och ett cp-skadat barn som heter martin och är i dag 13år. Du skall inte vara orolig små barn kan skaka av många olika orsaker framför allt när små barn lär sig att sammla balans i kroppen.Balansen tränar barn enda upp i tonåren och en del barn lär sig snabbare och en del lite segare. Jag tycker inte att du skall vara orolig utan njuta varje sekund av eran tid tillsammans underdagarna. Ett bra sätt att träna balansen är att leka tillsammans på golvet med att rulla sitta och leka finger och tålekar. // carina

• Ania

ulricca:
    Tack för ditt inlägg.
    Jag är nog bara nöjjig mamma man skulle inte kunna tro att det här är mitt andra !
    Har nog lite svårt att tro att man kan ha turen att få två friska barn känns liksom lite overkligt om ni förstår vad jag menar.

sjubarnsmamma:
    Tack för dina fina tipps!
    Häftigt med sju barn

Svar på tråden CP skada ? hur märker man det?