Marvelina,
Nej, enligt vad jag lärt mig kan man inte ,rent strikt, diagnostisera så tidigt eftersom man inte kan bedömma barnets motoriska utveckling (alla är ju olika snabba med att lära sig saker)ordentligt redan vid tre månaders ålder de flesta neurologer väntar tills barnet är över ett år eller ännu längre innan de fastställer en CP-diagnos. Däremot kan man förstås ha en preliminär diagnos på en CP-skada tidigare.
TS-var har du läst om CP?
Lite förenklat finns det tre typer av CP-skador
Barnen kan vara "spastiska", det innebär att musklerna är mer spända än vanligt. Det kan sätta sig i en arm eller i ett ben eller i hela kroppen. armen eller benet hålls liksom låst i en ställning.
Motsatsen händer också, att barnens muskler blir slappare än normaltoch då är barnets rörelser skakiga och osäkra. Det beror på att barnet inte kan kontrollera och koordinera sina rörelser ordentligt, balansen blir dålig. Men det ser inte ut som om någon kroppsdel gungar, utan mera fumligt och osäkert ut..
Sedan finns det en variant där rörelserna blir fel muskeltonusen (spänningen i musklerna) kan också växla mellan spänt och slappt på ett okontrollerat sätt och rörelsemönstret blir ryckigt och förvridet. Det finns varianter där de ofrivilliga rörelserna (ofta i händerna) är långsammare och inte så ryckiga.
Gemensamt är att barnen ofta (inte alltid) är senare i utvecklingen än normalt och att de kan ha avvikande reflexer.
Och det är varför jag inte tror att din dotter har CP, i ts skrev du att hon höll huvudet fint och om hon har sådana skador att huvudsrörelser påverkats skulle hon nog inte klara att hålla huvudet. Men jag är lekman (har CP själv)så jag tycker du ska kontakta BVC så att de får kolla din dotter, bättre en gång för mycket än engång för lite, eller hur?