• Mor till Wilma

tips på vad man kan ta urinen i för ett urinprov på akuten, något sterilt som man har hemma..?

Jag ska ta ett urinprov på min dotter, som jag tror har fått uvi. Jag har pratat med en sjuksköterska och hon ville att jag skulle få min dotter att kissa hemma, så att jag kunde komma in med urinprovet för ett test. Frågan är nu bara, vad ska jag använda som kan vara sterilt nog??

Vill inte sitta på sjukhuset i en massa timmar, å få min dotter att kissa (det är jättejobbigt)..

Har ni några tips? Vad för matrial kan man koka så att de blir sterila?

Tacksam för snabbt svar...

• Svar på tråden tips på vad man kan ta urinen i för ett urinprov på akuten, något sterilt som man har hemma..?
  • gravid34

Koka upp en plastburk om du har de...
    De har jag gjort en gång o dom sa inget om de...
    Lycka till

• Mor till Wilma

smälter inte plast om man kokar det?

• Amorella

En liten glasburk borde väl funka? Man kokar väl dem om man gör egen sylt (tror jag?).

• vinter mamma

Du behöver inte kokaglasburken heller. Det räcker att den är diskad i hett vatten så den är riktigt ren. Muggarna man får att kissa i hos doktorn är inte heller sterila, däremot så är odlingsrören sterila.

• Magic1

Kika bland gömmorna om du inte har en gammal filmburk som du sedan diskar rent ordentligt. Det fungerar utmärkt!

• dagdrömmare

bara du diskar och torka ur ordentligt så går det bra med vad som min läkare tipsade om att man kan skölja en sista gång med en del av urinet också.

Glöm inte att förvara urinet kallt i kyskåpet tills ni ska åka och helst ska det vara moron urin eller länge sedan man kissade så det är koncentrerat.

Tvätta gärna underlivet först också så inga bakterier kommer med därifrån

Svar på tråden tips på vad man kan ta urinen i för ett urinprov på akuten, något sterilt som man har hemma..?