• Peak

vill bara äta från ena bröstet - hjälp?

Min son, nu drygt tre månade vill bara äta från vänster bröst, från början gick det jättebra med båda men sedan började han skrika vid höger bröst (kan han ha blivit skrämd eller är det något jag har gjort?) och vägrar att ens försöka suga. Jag har lagt honom "fel" så han tror han ligger vid vänster men han har stenkoll på att det är fel! Har provat att ligga ner, att gå, vyssja på honom, t.o.m att stå och ha honom upprätt! Inget funkar. Jag vet att man bara kan amma med ena bröstet, men nu har jag försökt hålla igång höger genom att pumpa så det finns mat ifall han skulle komma på andra tankar. Jag vill så gärna att det ska fungera och jag skulle vilja amma honom tills han är 6 mån i alla fall, men som det är nu vet jagf inte om det går eller om jag orkar.
    Finns det någon som har "lyckats" få barnet att äta från det ratade bröstet igen eller är det bara att "ge upp"?

Vad gör en amningsklinik om det finns på ens sjukhus? Vi har dock ingen, men är detta något de hjälper till med?

• Svar på tråden vill bara äta från ena bröstet - hjälp?
  • Fia7

Tyvärr är jag ingen expert på amning då det inte fungerat för mig. Men jag vet att mina kompisar har pratat om att oftast har bebisen ett "favoritbröst" som de gärna suger mer på och som det förmodligen kommer mer mjölk i oxå. De har fått rådet att börja med bröstet som bebisen inte gillar.
    Det kan kanske vara att det inte rinnner till lika fort på det bröstet och då blir han otålig och arg. Prova att massera och stimulera igång det bröstet innan du lägger honom vid det också...

Men om det inte alls fungerar för din lillkille så kanske du ska ringa någon amningsjour.

Hoppas att det blir bättre!

• Vombell

Så där har alla mina barn gjort till och från. Jag lade bebisen åt fel håll till det bröstet som de inte ville ta. Allts la jag bebisen uppstaplad på kuddar under armen om du förstår. Fungerade varje gång!

Lycka till!

• Tjej 83

min dotter är också mer gärna från vänster än höger men efter hon ätit lite så släpper hons jälv. typ vilar lite hehe o då byter jag plats på henne. så får hon äta från höger för då har ju de runnit till lite.. så då går de bra.
    men hon vill inte "börja" med höger..

kanske de funkar??

• Peak

nope har testat allt det och det funkar inte! Han vill inte äta från höger, jag försöker lura honom men han går inte på det!

• oh blue

Mitt tips är att sluta amma helt från höger bröst.

Min son betedde sig exakt som din son och jag blev förtvivlad eftersom jag så gärna vill amma länge, men varje amning gjorde både mig och sonen galna
    Sedan insåg jag att jag ju faktiskt inte måste amma från det högra och "jobbiga" bröstet, han var ju så nöjd med vänster. Så nu ammar jag endast från vänster bröst, och det är aldrig några problem vid amningen längre.
    Jag har ammat från endast vänster bröst sen han var en månad och nu är han 4½ och helammas fortfarande utan problem!

Så du behöver verkligen inte sluta amma!

• oh blue

Han är nu 4½ månad alltså, inte år

• Peak

oh blue - hehe ja jag läste det som månad De har sina idéer de små liven. Blir man väldigt "snedfördelad" om de bara äter från ena?

• oh blue

Peak - ja, man blir ruskigt sned
    Jag har inte så stora bröst i "normala" fall, så nu har jag ett ganska litet och ett jättestort så jag ser inte klok ut!
    Men när jag ska utanför hemmet (eller när vi får gäster ) så använder jag mig av silikoninlägg på den "platta" sidan, annars sitter alla tröjor snett. De är dock inte så stora så jag måste ha två stycken samtidigt. Dessutom är det väldigt varmt, så jag är just nu i full jakt efter något bättre alternativ.

• Tusenskönan

Kan du få honom att amma något, eller vägrar han högra bröstet helt? De suger bäst när de är hungriga, så det är bra om du kan börja med det högra...
    Förbered bröstet med att handpumpa lite så utdrivningen kommer igång innan han lägger sig vid det.

Som Oh Blue säger - det är ju inte hela världen om det inte funkar med ena bröstet, det går bra att amma från ett bröst. Jag vilade mitt högra när jag fick sår på det... men så började jag få sår på det vänstra oxå...

Min son gillar oxå det vänstra bröstet bäst. Jag har läst att det är det vänstra som är vanligast "favoritbröst". Någon hade en teori om att bebisen låg närmast hjärtat på det sättet... Men jag tror att det kanske handlar lite om greppet oxå. Jag är högerhänt å fixar att lägga honom bättre vid vänstra bröstet, å så har jag lättare att rodda annat (fjärrkontrollen, tex )med den högra som inte ligger "fast" under Bebben.

Hoppas det ordnar till sig!

Svar på tråden vill bara äta från ena bröstet - hjälp?