• wow

Komplettera med ersättning?

Jag helammar min lilla tjej som är 2 veckor gammal. De senaste dagarna har hon skrikit hela sin vakna tid och velat äta hela tiden. Hur mycket jag än ger henne så vill hon ändå ha mer, hon verkar aldrig bli mätt och nöjd!
    Nu funderar jag på att komplettera med ersättning för att se om hon blir mer nöjd av det. Är det någon som har gjort så som jag tänker göra, och som det har fungerat för?

• Svar på tråden Komplettera med ersättning?
  • missteddy

de första två månader bor barnet vid bröstet jag ammade var annan i bland en gång i timmen om du vill ge ersättnig ska du amma och sedan ge ersättning det fick jag göra efter 2,5 månad

• Dino78

Jag har läst åtskilliga historier om mammor som gett ersättning och fått ett helt annat barn, det visade sig att dom inte hade tillräckligt med mjölk och barnet äntligen blev mätt tack vare ersättning.
    Jag hade mjölk så det räckte men jag pumpade ur lite för att få sova och för att min sambo skulle få njuta av att få mata. Det fungerade utmärkt!
    Däremot står det på ersättningsförpackningarna att man alltid ska kontakta BVC innan man ger ersättning.

DIF i själ och hjärta
  • Melly

wow: När dom är sådär små så är det helt normalt att dom vill bo vid bröstet och amma typ JÄMNT Betyder inte att dom inte blir tillräckligt mätta. Utan amningen är inte bara mat för dom det är oxå trygghet och tröst så därför vill dom snutta hela tiden på bröstet. Så är det att ha en liten bebis

Sen så är bröstmjölken mycket lättsmält den stannar bara kvar kort tid i magen sen tar kroppen upp den och då kan bebisen vilja äta lite mer. Så det är normalt att dom har perioder under dygnet när dom vill amma nästan oavbrutet att man får sitta och byta fram och tillbaka mellan brösten i flera timmar ibland.

Det blir bättre efter ett par månader det är nu i början som det är såhär

Om du helst vill amma så ge inte ersättning tycker jag. Vi gjorde det tyvärr, alltså vi började tidigt med ersättning i flaska och det gav sååå mycket strul med amningen. För min dotter lärde sig fel tag på grund av flaskan så att hon sög med fel tag på mitt bröst och då fick hon inte i sig ordentligt. Så min mjölk minskade och hon vart bara mer och mer arg vid bröstet.

Tillslut så vägrade hon ta bröstet nästan varje gång när jag försökte amma för hon hade blivit för van med flaskan. Jag kom till Amningscentrum på Karolinska sjukhuset och dom sa åt mig att om jag ville amma så måste jag ta bort flaskan. Jag gjorde det och tillslut kom amningen igång igen men det tog flera veckor av krånglande och det var jättejobbigt.

Så om du egentligen vill amma så är mitt råd att låta din bebis snutta så ofta hon vill för om hon går opp i vikt som hon ska så vet du att hon får tillräckligt Passa på och läs eller titta på tv eller sitt framför datorn medans du ammar så går tiden fortare

• Iddy

Hej!
    Om barnet går upp i vikt bör du inte göra det. Min flicka behöll samma vikt i ca en månad och först då tyckte bvc att vi skulle ge lite extra. Hon var väl ca en och en halv månad då. Å som missteddy säger, först ammas sen ersättning. Så prata med bvc innan du ger nåt extra tycker jag iaf.
    Lycka till med den lilla!

• bindi

Ni skall göra vad ni själv tycker. Jag har fyra barn och för att få sova och hinna med det alldagliga livet så gav jag ersättning vartannat mål. det fungerade oehört bra, barnet blev mätt och jag kunde tex göra läxorna med mina stora barn utan att ha en baby som sög sig fast vid bröstet. Kom ihåg att det är ni som bestämmer om ni vill ge ersättning och ingen annan, tro mig BVC kommer att försök att hindra dig, då Sverige tävlar om vem som ammar sina barn bäst i Norden. Visst det jättenyttigt för barnet att amma, men det är inget måste att amma hela tiden. Ersättningen är inte farlig på något sätt, om det skulle vara det så hade det inte fått säljas.
    LYSSNA PÅ DIG SJÄLV OCH DITT BARN.
    Tänk vad härligt, ni kan kanske åka iväg med en vännina och fika utan barnet bara för att andas och vara dig själv,medans din man kan ge ersättning i lugn och ro där hemma.

• bindi

Glömde att nämna, rapa ditt barn även om det tar en lite stund för rapen att komma, annars är risken stor för kolik.

• Isolde

Vi har gett både den nuvarande och den tidigare bebisen ersättning som just komplement när mjölktillgången inte varit den bästa. Det sägs ju att brösten ska anpassa sig efter en tid, men mina gjorde aldrig det – dottern sög på tomma bröst och skrek varje kväll mellan 17 och 22 i sex veckor utan att mjölken strömmade till. Till slut gav vi tillägg eftersom vi inte stod ut med att se det vilda snuttandet utan resultat, och fick en nöjd och glad bebis även de där timmarna.

Andra kanske hade dragit andra slutsatser av skrikandet och slitandet i mina stackars bröst, men vi var helt säkra på att det handlade om hunger och inte något allmänt snuttande av flera anledningar. En av dem var t.ex. att hon inte var snuttintresserad vid några andra tider på dygnet. Hur det än är med det, kunde vi konstatera att tillägget helt tog bort skrikandet vilket vi var nöjda med.

Varken dottern eller nu sonen (som uppvisar samma beteende) har några problem med att både ta flaska och napp.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • xandra84

jag visste redan om det men on ni bara visste hur glad jag är att det finns fler i min sits!!!!
    i 6 veckor höll jag på med amningen o ja kände att hon inte blev riktigt mätt...så en söndagkväll tog det helt slut så mannen fick köra i väg o köpa ersättning...har nog aldrig innan dess haft en dotter som somnade så klockrent!!! ja har gett henne ersättning upptill framtills nu när ja inte har ngn mjölk alls typ..säkert pga ersättningen men jag orkar inte böka...hon o ja mår bättre av ersättningen o ja e glad att ja ammat henne i nästan 12 veckor...ja själv är uppfödd med ersättning så...

//Xandra med Bonnie-Lee 11 ½ vecka

• Iddy

Det var härligt att se ett stort smil på vår dotter första gången hon fick ersättning... var väl första gången på en månad hon var proppis. Känns tungt o veta att hon vart hungrig, man vet ju själv hur grinig man blir om man inte får mat. :)

• Dinosaurien

Wow: Det viktiga är ju om hon går upp i vikt eller ej. Om hon ökat i vikt som hon ska så skulle jag nog inte ge ersättning om jag var du. För då har du ju mat så det räcker och det KAN sabba amningen att ge ersättning. Det måste inte bli problem men så länge amning funkar och barnen mår bra och går upp i vikt så är det väl bra att låta bli ersättning om man vill fortsätta amma.

Om bebisen inte går upp i vikt och dessutom är jätteskrikig och missnöjd...ja då skulle jag testa ersättning. Jag tog till det när min son var två veckor och inte ens hade nått sin födelsevikt ännu. Kissade knappt. Innan så åkte vi till amningsmottagningen flera gånger och vägde före och efter amning etc. Och konstaterade att han inte fick i sig just nåt.

• Aphjärnan

Jag har gjort så som du funderar på.
    Det fungerar bra fortfarande , hon är nu 5 veckor.
    Jag ammar så länge hon vill och ger sen ersättning så mycket hon vill ha. Resultatet = en nöjd & glad bebis som sällan skriker.

Det enda jobbiga har varit pressen från omgivningen att "amma till varje pris" - men nu har jag kommit över det och tror att jag gör det bästa för min lilla tjej.

Ska tilläggas att hon inte ökade i vikt som som hon skulle innan vi började ge tillägg men nu ser viktkurvan ut som den ska
    (enligt bvc)

• hammarby

Ge henne ersättning och se vad som händer..ok att hon kanske går upp i vikt utan ersättningen (det vet ju inte jag) men verkar hon mera hungrig så är det väl så.

Man lär ju sig att känna igen sitt barns signaler på hunger..hackandet med huvudet, munnen öppnas och stängs och så fäktandet med armar och händer framför munnen. Samt att dom inte kommer till ro!

Likadant för oss alltså. Jag ger honom (han är tre veckor) en flaska med 90 ml efter varje amning (oftast äts det upp). För när han har tuttat från det ena bröstet till det andra i två omgångar så blir han sur och grinig. Jag tror inte att det bara är för att han vill snutta i alla evinnerlighet utan helt enkelt för att han är mer hungrig och det jag har inte räcker till! Bvc tycker att jag ska fortsätta med ersättningen, fast jag skulle ju helst vilja helamma om det gick!

Glöm inte att rapa henne ordentligt efteråt, även fast det tar en stund innan rapen kommer!

Och lycka till!!

• Melly

hammarby: det är vanligt att dom visar att dom vill amma fast att dom inte är så hungriga. För att amning är inte bara mat utan tröst och trygghet och så oxå

Om du helst vill helamma som du skriver så försök amma tätare och dra ner på ersättningen. För annars så kan inte din egen mjölk öka. Om han är sur när han har ammat ifrån båda brösten i två omgångar så kan du ge lite ersättning bara så att han precis lugnar sig. Och efter det så kan du amma en omgång till då fattar brösten att dom ska öka produktionen Om han har rätt tag villsäga det är jätteviktigt för att annars så blir inte amningen så efektiv.

• wow

Tack för alla svar! Jag ska prova så smått att byta ut något mål mot ersättning och se om hon blir nöjd!

• hammarby

Du kan väl fortfarande amma först, och sen ge ersättning tills hon blir mätt?
    Ha det så bra!

Svar på tråden Komplettera med ersättning?