• luckysun

Åderbråck på pungen?

Källa: Mama mia

Orsaker till ofrivillig barnlöshet hos mannen

Skador på testiklarna efter inflammation (komplikation av påssjuka och andra infektioner).

Åderbråck i pungen.

Dålig spermiekvalitet, t ex för få eller nedsatt rörlighet hos spermier.

Hur vet man om sin man har åderbråck på pungen?

• Svar på tråden Åderbråck på pungen?
  • aylen

hej min man hade den sjukdomen, den heter ockå varicosel, och man kan opereras för den sjukdomen. Min man genomgick den operationen för två år sedan, läkarna sa då att det kan ta 1-2 år tills att vi kan få barn, jag blev gravid ett år senare, vet inte om det var det som hjälpte eller om det var apriforce som jag käkade(naturmedel)
    Hans symtom var ont i vänster ljumske och ibland testikel,innan vi fick bekräftat att han hade varicosel så trodde läkarna att det var prostatit(infektion i testiklarna) men det var det ju inte.Nu är han opererad och har inga svårigheter vad gäller smärta.Så det känns ju skönt
    hoppas det var till någon hjälp!!
    något mer du vill veta så får du gärna fråga:o)

• aylen

Du frågade oxå hur man kan veta om man har åderbråck i pungen??
    läkarna kan se det genom undersökning, och symtomen som jag beskrev innan tyder oftast på det.

• Ella174

Tack aylen, det var intressant att läsa!

• Billy och Jag

Min man har fått en ådra som är formad som ett V under pungen.. Eller fått.. han har haft det så länge han kan minnas.

Det gör inte ont alls.. Men den är ganska tydlig och ser ut lite som en gammal telefonsladd.. ;)

så nu har vi mer eller mindre kastat bort alla förhoppningar om att kunna få gemensamma barn :( Då han säkert har pungbråck...

• aylen

Nej så är det inte, vissa människor har ju ådror som syns mer än andra ådror, känner han ingen smärta så är det nog ingen fara.

• Billy och Jag

ja jag hoppas det.. jag ska till gyn på torsdag.. om jag tar med mig honom tror du gynekologen kan kolla då? Eller gäller det bara mig? Det är ju trots allt i egenskap av blivande gravid jag åker dit ;)

• aylen

Gynekologer kollar ju bara kvinnor,det samma för män heter urolog, de kan ju de här med testiklar o allt som hör till, gynekologer kan ju lite grann kanske om sjukdomen men de är ju bara den allmänna utbildningen som alla läkare läser.

Svar på tråden Åderbråck på pungen?