• 1991

Får pojkar inte ha toffs?

Alltså, allvarligt..
    Jag blir tokig på detta.

Jag satte upp en toffs i håret på en liten kille,
    då började dom andra barnen (jag praoar på dagis!) skratta och säga "**** är en tjej, hahaha! Bara tjejer har toffs!"
    Samt flera lärare sa "Men vad är det här för en liten tjej då!"
    Visst det var nog inte alls menat som elakt, men jag kunde inte låta bli att irritera mig på den "kallabaliken" som uppstod bara pågrund av att han gick i toffs. Inte blir det väll stoj och stim bara för att en tjej har toffs? Då ska det vara samma för en kille tycker jag.
    Han har ju stort och mycket hår, så därför tänkte jag att det skulle vara skönare att samla ihop allt hår mitt på huvudet istället. Men uppenbarligen var ju det fel.. hmm...

• Svar på tråden Får pojkar inte ha toffs?
  • 1991

Neeej, nu satte jag den ju under fel rubrik.

"Jämnställdhet" ville jag ha den på..

• Minelli

Dåligt av personalen att inte vara mer insatta i jämställdhet..
    Även illa ur ett etiskt perspektiv att skratta åt din son.
    Självklart tycker jag att alla kan ah tofs - har man mkt hår så är det skönt att få bort det lite när men leker!

• TessaS

Jag kan ju inte säga annat än att jag tror det är ovanligt att en kille har tofs mitt på huvudet... men jag tycker att det låter coolt... och nån måste ju vara först med det liksom...
    Någon har ju någon gång varit först med att ha lite längre hår på sina killar så... kör på bara så folk vänjer sig!

Så står det till bakom pannbenet -> www.tessas.net/blogg
  • Arcoiris

Min son brukar få ha toffsar, nu är han bara 4 år så det kanske är skillnad. Ingen har retat honom va jag har hört.

Hehe han önskade sig klämmor i julklapp, men ingen nappade på det och själv glömde jag bort det med. Hemsk mamma? *skäms*

• Hint

Ja det är verkligen synd att den äldre generationen dagisfröknar (obs! Iaf de jag har träffat på!) inte verkar förstå vikten av att sluta upp med vad som är tjejigt resp. killigt.

Jag förstår att du blir trött på det. Synd att barnen lär sig en sådan skev bild av hur man 'ska' vara!

• 1991

Minelli - Håller med, personalen om någon borde ju föregå med gott exempel. Även om jag inte tror dom menade illa öht så var det ju kanske inte det bästa..

Han är inte min son btw (by the way).

• Minelli

Ah, sorry.. läste nog lite för fort.

Nej, antagligen menade dom inget illa, men jag tycker nog att det borde ingå i den professionella yrkesrollen att tänka lite steget före innan man slänger ur sig saker.

• Nyfiken gul

hur gamla är dagispersonalen??

Har dom glömt glada 80-talet o hockeyfrillan på alla småpojkar då alla skulle ha en liten tofs kvar i nacken?

många killar valde ju då att sätta en gummisnodd i nacken o låta tofsen få växa ut.... var o varannan kille gick o såg ut så ju.,... (tittar på gamla skolfoton)

• 1991

Nyfiken Gul

Precis, tror dom är i 40-årsåldern allihopa.
    Sen tycker jag inte det spelar någon roll hur man ser ut och om det är annorlunda, anses "passa in" eller ej.. speciellt inte på en 2 åring. Finns det inte bättre saker att tänka på?

• Vombell

Min kusin som är 3 år har långt lockigt mörkt hår och har det alltid uppsatt. Halva håret från luggen och bak i en tofs och håret där bak hängandes. Han är också väldigt sör så folk tror ju att det är en tjej. Inte så kul när han blir lite äldre och folk runt omkring kallas för söt flicka.

• sådetblev

Min son hade långt hår, från treårsåldern ända tills han ryckte in i lumpen - då rakade han av alltihop. Tofs är väl ändå ganska självklart på långhåriga pojkar (och flickor), av praktiska skäl.

Svar på tråden Får pojkar inte ha toffs?