• Kennel

Hur många m2 är ert kök resp.v-rum?

har nyss köpt ett gammalt hus från sent 1800-tal där planlösningen är den typiska fyrdelade.

har renoverat upp v-rummet och fått in nya soffor.
    men alla som kommer och tittar när vi håller på,säger hela tiden att v-rummet är såå litet och att vi ju måste bygga ut etc.

visst skulle inte jag ha ngt emot ngn futtig m2 till,men inget som är värt att bygga ut för.det skulle ju bara se konstigt ut.
    vårt v-rum är 14 m2.

där ska rymmas 1 soffgrupp,soffbord,hörnhylla,tv bänk,1 bokhylla och en täljstenskamin.

visst blir det litet,men det blir ju ombonat och jag har alltid hatat alla de andra lite större v-rummen vi haft.
    v-rummet är för oss,familjens rum,inte ett besöksrum.

köket däremot är "besöksrummet".
    det håller vi oxå på renoverar nu.
    har fått in nytt golv och håller på montera ihop köksskåp etc.
    men i helgen kom en komentar över att det oxå är för litet!

och det är faktiskt 17 m2,vilket är fullt tillräckligt tycker jag.
    vi är 4 personer i hushållet och kommer lätt få plats där och vi får oxå lätt plats med en iläggsskiva i bordet när folk kommer på besök.

hur stora rum har ni?

är vårt v-rum och kök verkligen så litet?

• Svar på tråden Hur många m2 är ert kök resp.v-rum?
  • Skumboll

Oj, ert vardagsrum låter onekligen litet. Jag bor själv i en tvåa där vardagsrummet är drygt 25 kvadrat, och det tycker jag är i minsta laget. Ert kök låter mer rimligt i storlek.

Å andra sidan har gamla hus sin charm och med rätt möbler och möblering kan det vara riktigt mysigt!

• Enjoy life

Vårt Tv-rum är 30kvm
    Köket 20 kvm.
    Är hyfsat nöjd, men vill slå ut en vägg för att göra köket större o mer lättarbetat.

• stin a

Det förra huset vi hade var vårat kök 47Kvm och det blev ju där man satt mest...men det var i det strösta lagen...Men otroligt charmigt med stor köksbord och kökssoffa...
    Köket idag är 25kvm och det är alldelens lagom då vi bara är tre stycken
    Blir vi många sitter vi i matsalen som är 35Kvm....
    Vardagsrummet är 32Kvm...
    Jag är så nöjd med det då vi är en liten familj...Skrattande

• musli

Bor i ett 20-talshus och har samma uppdelning på rum som ni har! Vi har dock byggt ut med 20 kvm för tvättstuga och badrum då inget sånt fanns inne i huset och vi inte ville göra några drastiska förändringar i vårat hus för att inte förstöra "själen" som finns!

Vardagsrummet som vi har idag är ca. 16 kvm och köket är nog 20 kvm på ett ungefär... Så småningom ska vardagsrummet flytta upp i nuvarande skruttigt kök på övervåningen som vi håller på att riva ut och då blir det öppet upp i taknock och ca. 24 kvm stort men då tar trappan upp upp ca. 3 kvm och det blir lite snedtak på sidorna... 
    Tycker erat hus låter helt rimligt stort för ett sent 1800-tals hus och vad du gör, tänk till innan du bygger ut på om det verkligen behövs, och om du bygger ut så kanske göra det som en tillbyggnad (som vi har gjort) som inte ser ut som gamla huset och som syns ute och inuti att det inte tillhör det gamla huset... Men jag är myyycket för att bevara gamla hus som gamla hus... 

//heavy metal-mamma...
  • mammatotoo

Oj. det var ett litet vardagsrum, men vårat är STORT 44 kvm
    och köket är ca 35 skulle jag gissa! Härligt med fria ytor!

• Joonas

Vårt kök/vardagsrum är en stor yta och är tillsammans 65-70 kvm.

• sommartorpet

Vardagsrum ungefär 15 kvm och köket är bara 7 kvm.

• Carro W

Vårt kök är 35 m2 och vardagsrummet ung lika stort, tror det är på 36 m2

• tumult

hejsan köket lika med 35 m2 och vårt v-rum lika med 40 km2

Svar på tråden Hur många m2 är ert kök resp.v-rum?