• Hemligtjej24

Vilken års tid ska man åka till Bulgarien?

Vi har bokat en resa i maj men har nu hört att det kan vara väldigt dåligt väder där då. När SKA man resa då? för att få såfint väder som möjligt? vi har dock inte betalat resan än och gör vi inte det anmälningsavgiften innan den 13:e så avbokas den automatiskt.

Gör vi fel nu eller när ska vi åka?

• Svar på tråden Vilken års tid ska man åka till Bulgarien?
  • selh

Från april till september är de väl? Juni,Juli, Augusti sägs att är bäst?

MMin kompis var där i slutet av maj. Hon hade la bra väder..

• Hemligtjej24

Ok ja för vi åker i maj i mitten av maj

• NinaFina

Vi var där i mitten på augusti och det var jättefint väder hela tiden. Mellan 25-30 grader och sol. Kom en kort regnskur en dag men det gick över snabbt.

• Hemligtjej24

Ok tror ni vi kan åka i Maj då? vi vill ju inte skjuta framför mkt eftersom vi både firar 5 år och sen min 25 års dag i mars

• pellesmatte

jag har varit i bulgarien fyra gånger.
    när jag var där i maj så var det molnigt hela veckan.
    har varit där två gånger i juli- kanon väder
    nu i sommras var vi där första veckan i sept, och då var det växlande, två dagar med regn och blåst , resten fint.

• klaas

Vi var där veckan före midsommar,helt perfekt väder,lagom varmt.

• Lilja07

Tror juni juli aug. Vi var där i aug/sep, regnade 1 dag... men var mulet lite då & då..

• Kaffekopp

Jag har varit där i augusti, det var SUPERfint väder hela tiden. Har kompisar som var där i juni när det börjat bli varmt och hade det också OK =)

• SVejsan

Juni, juli, Augusti... är nog mest högsäsong. Vi var där i början av september - hade superväder enl oss (lagom varmt dvs en bättre sv sommar : 25-30 grader).

Juni, Juli, Augusti så är det nog himla mycket RÖJ också - För då åker mycket kids dit och nyttjar den billiga spriten ... Men vad är ni ute efter för semester?

• sweetpea

Vi var där i början av juni och det regnade 4 dagar - det är den mest miserabla semester jag varit på. Fylla, regn, öststatsmat och harpunerade delfiner på stranden.

I maj skulle jag åka till Grekland. Solsäkrare och trevligare. Eller Italien, men det är så förbenat dyrt.

• Kaffekopp

Va?! Delfiner på stranden?! Har aldrig hört talas om =/ Och öststatsmat? Hittade ni inte all god mat?! Maten var ju suverän!! Och billig! =)

• sweetpea

Det var inte bara delfiner på stranden - de var döda! I ösregnet.

Äh, det var verkligen miserabelt. Maten var ätlig men hela stämningen var liksom dekis. Jag avskydde det - jag är van vid små grekiska byar med låga hus och timjandoftande stigar och små katter och kall öl på en klippkant i solnedgången. Och sånt finns inte så mycket av i Sunny Beach.

• Amine

sweetpea: håller med om att sunny beach inte är jämförbart med en liten grekisk by. Men trodde ni det? Tycker att det framgår ganska klart av dom resekataloger jag läst att det inte är vad man får. Och under mina två gånger i sunny beach har jag varken stött på döda/harpunerade delfiner eller öststatsmat.
    Vädret är inte lika solsäkert som runt medelhavet, men däremot är det mesta betydligt renare både hav, gator, hotell, restauranger och inte minst toaletter.
    Men i mitten av maj hade jag valt medelhavet om jag ville ha sol och bad. Bulgarien från mitten av juni och fram till september.

• Kaffekopp

Det är klart att man inte kan jämföra Grekland med Bulgarien, det är ju två skilda länder. Man kan inte jämföra Sverige med Norge heller. Eller med Finland för den delen =)
    Jag ÄLSKAR Grekland, men jag gillar Bulgarien jättemycket också. Gillade maten en massa (speciellt shopska sallad) och gillade folket (även om många barn tiggde mycket i de större städerna). Traska runt i Nessebar och bada/sola.
    Enligt mig är det suveränt! Och Sunny Beach är ju uppbyggt för turister, inte för bulgarerna själva =)
    I maj hade jag också valt medelhavet om jag ville vara säker på att få värme, men Bulgarien ska vara bra i mitten/slutet av juni och resten av sommaren! =)

• sweetpea

Nej - såklart att vi inte trodde att det skulle vara som Grekland! Vi trodde att det skulle vara som något helt annat och gillade inte det där helt andra. Så är det. Alla tycker ju olika. Jag blir bara ledsen av ställen som Sunny Beach, så jag ska inte åka till sådana ställen. Så enkelt är det.

Hur definierar du öststatsmat, Amine? Jag har själv ingen definition, det beskriver mer känslan på restaurangerna, av presentationen, av..Ja, allt. Men det är en känsla och en partisk upplevelse, inget annat.

• Lene1

Var där i juli augusti tror jag för ett par år sedan. Kasst väder, skit dålig mat och väldigt turistigt + att det var otroligt jobbigt att se alla fattiga, tiggande barn.. Lite ot kanske eftersom att du enbart frågade om bästa årstiden men jag skulle rekomendera dig att åka någon annanstans.

• Amine

Att människona är fattiga - ja det har jag sett. MEn tiggande barn? Inte ett enda unde rmina 4 resor dit.
    Sweetpea öststatsmat var det du som använde därför trodde jag du hade en definition av det. Maten skulle jag väl snarare beskriva som ganska neutral. Ungefär som i Grekland - med vissa undantag. Fast betydligt tråkigare vin -både rött och vitt, men god öl.

• sweetpea

Amine: Nej, jag tänkte att du kanske visste vad det var eftersom du sa att du inte hade stött på det..=)

Svar på tråden Vilken års tid ska man åka till Bulgarien?