Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sanndris

Vad är lemon curd?

Ska baka en rulltårta o då ska det vara lemon curd där i.. Förstår att det är nåt syltaktigt men vet inte rikitgt vad det är.. Nån som kan förklara?
    Och, kan man köpa det på typ ICA?

• Svar på tråden Vad är lemon curd?
  • Majsan70

Citrongojs som är sött o gott.
    Går att köpa där man köper marmeladen, men är superenkelt o gott att göra själv.

• fru kreativ

citroncreme. Ja det finns att köpa i de flesta välsorterade butiker.Man kan oxå göra egen enkelt. Vill du ha recept?

• Lycka77

Det går att köpa i nästa alla mataffärer. Det är citronmarmelad, eller mer en citronkräm - god att ha på mackan!

• sanndris

Ja tack, gärna ett recpet om du orkar skriva..

• Rusty

Lemon curd är en slags syrlig citronkräm. Man gör den av smör och soxker och ägg och citron. Jag tror att man kan köpa det på burk, det står bland marmelad och sånt isäfall. Men sök på lemon curd recept så kan du göra själv istället.

• fru kreativ

3 ägg
    2 dl socker
    2 citroner
    50-75 g smör

Vispa ihop ägg o socker i en liten kastrull. (ej stålvisp i aluminiumkastrull, krämen blir grå)
    Pressa ur citronsaften. Sjud på svag värme under vispning tills krämen tjocknat, den får inte koka. Tag kastrullen från värmen och rör ned fettet. Låt kallna.

• fru kreativ

Har också ett annat recept som är SUPERgott. Brukar ha det i citronpaj, den kanske passar bättre i en rulltårta? Vet inte, men jag skriver ändå !

3 dl vatten
    1 1/2 dl socker
    4 msk maizena
    5 msk pressad citron
    3 äggulor
    2 msk smör

Blanda vatten, socker, maizena och citron i en kastrull. rör medan det kokar upp. Tag kastrullen från värmen. Rör ned gulorna i krämen. LÅt den sjuda upp under omrörning, ej koka! Blanda i fettet. Låt svalna.

*YUMMIE!*

• sanndris

Tack så hemskt mycket, nu ska det bakas!!

• fru kreativ

Blir ju lite nyfiken på vad det är för rulltårta... ! Du kan väl dela med dig av recept när/om du har tid och lust? Jag ääälskar allt med citron!

• fru kreativ

Visst ja, glömde skriva; Maizenat i det andra receptet gör liksom att cremen "stannar" lite, det var därför jag tänkte att den kanske skulle funka i rulltårta.

Svar på tråden Vad är lemon curd?