OBS *Långt*
Jag har levt i 12 år med min hund, en samojedkille. Det man kan sammanfatta om honom är att han är - envis, personlig, förarvek, trygg, trevlig och språksäker mot andra människor och hundar, moderat aktiveringsbehov nu på gamla dar, men fram till för ett år sedan var det 2.5 - 3 tim raska promenader varje dag på väg, skog och mark, mkt hjärngympa inne och trickträning. "Street-smart". Lättsam och enkel att umgås med (fastän tonårstiden var omåttligt pestig!). Vaken och pigg, Alltid redo!
Faktiskt får min jycke MÅNGA komplimanger av förbipasserande och hundbekanta. Oftast är det honom, pälsen eller rasen de berömmer!
Det är väldigt roligt. Många, många trevliga samtal kommer utifrån detta, lovar! Jag har hört andra samojedägare nämna just detta.
Många äldre har haft en samojed under sin uppväxt. Så sent som under en promenad förra veckan kom det en äldre kvinna med tårarna rinnade, för att hon hade haft en "precis sån hund" då hon växte upp. Jag blir riktigt rörd som hundägare.
Barn vill oftast klappa "björnen" och blir förtjusta över den särskilt mjuka pälsen bakom öronen, och hans vita ögonfransar.
Min samojed "tar sig för" och tar egna initiativ om han har trist.
I unga år så provade jag spår, sök, lydnad med honom, men startade aldrig på prov. Samojed är nog inte rätt ras om du vill tävla på hög nivå. Motivationen är svårast, samma övning är ointressant andra gången man upprepar. Fast det beror på mig som förare med! Och hundindividen. Jag är nog helt enkelt inte så intresserad själv.
Nackdelar med Min hund: hanhundsaggressiv (men hanterbar och trygg/undviker konflikter/konfliktsituationer med alla hanar han känner och umgås med.) fäller mer eller mindre nästan jämt, petig med maten. Stark jaktinstinkt efter vilt och använder ljud, syn och lukt i jakt. Men pålitlig med sällskapsdjur, omän de givetvis inte ska lämnas ensamma.
Han har ingen vaktinstinkt i bil eller lgh, men på tomten på landet vaktar han med skall. Är nog individuellt.
Jag skulle gärna ha en sammis till, men då en tik, och jag skulle INTE bo i lägenhet. Även om jag har balkong, är det INTE samma sak som att ha en (inhängnad) tomt att ströva på.
Du bör _älska_ att vara utomhus - det gör sammisen.
Patrullera reviret är ändlöst skoj, och spets som den är, är den alltid redo på vad du än ska hitta på. Självständigheten finns där, så utan en inhängnad tomt lär den knappast stanna.
På vintern dricker min hund knappt vatten alls, han bara äter snö. Han kan stå ute i 10 min och bara äta, krafsa och tugga snö, innan vi går in efter promenaden.
Pälsen gör att sammisen kan vara med i bilen på vintern, och det tar lång tid innan den blir blöt i regn. På sommaren är det nog värre att vara en svart labbe i solen än vit samojed, men såklart måste man tänka på värmen.
Sammisen vill vara mkt utomhus och bara "vara" (tex kolla på fåglar, grannens katt, notera någon lukt, i snö rullar de ihop sig och blir översnöade etc) , men den har också ett jättebehov av att bara "vara" med matte/husse med. Den vill helst att Du ska vara ute m e d den.
Min samojed är inte skällig, men har en massa andra ljud för sig. Börjar han väl skälla, så eldar han upp sig och har svårt att avbryta, för det är så kul! Typiskt spets i det fallet,antar jag.
Såååå. Samojed om du älskar uteliv, vill aktivera din hund, kan sätta tydliga gränser ( jobba tidigt med kontakten med en sådan självständig ras), bor lämpligt till och inte har några problem med vitt hår övverallt i hus och bil så är det en jättefin ras. Sen vill de inte, lika lite som någon annan hund, lämnas ensamma i nån större utsträckning.
Lycka till med hundplanerna, vilken ras de än må bliva!