• Jennie Brunflo

Hur gör man brunsås?

Jag tänkte göra potatis, pannbiff och brunsås.

Men hur gör man brunsås?

Jag har försökt några gånger men det blir ju inte alls bra.

• Svar på tråden Hur gör man brunsås?
  • Katie

Man brynder ca 50 g smör i en stekpanna tills det blir mörkt.. har i lite mjöl 1-3 msk som man "bränner". Sedan häller man i vatten, tillsätter kryddor, senap, ketschup och rör om tills alla klumparna försvinner.. Så brukar jag göra, gammalt recept som mammsen lärt mig..

Eller så köper man färdig brunsås från affären

• tokfia

Jag brukar ha margarin i stekpannan och låta det bli brunt, sedan häller jag på vetemjöl och rör runt med en visp. Som vätska använder jag mjölk, potatisvatten och steksky och grädde vid festliga tillfällen... Smaksätt med salt, peppar och soja. Mina barn brukar säga attt det finns ingen som gör så god sås som du, mamma!

• marina7712

Jag kan inte heller få till det men min mamma gör så här:

Smälter smör i en kastrull, finns det nån steksky så häll ner den med.
    Häller i lite mjöl och rör runt
    Fyller på med mjölk och slänger i en buljongtärning
    Ev salt o peppar

Klart!!!

• Piglet79

Påsar med pulver som man blandar med vatten
    När jag gör egen använder jag soya för att få till den bruna färgen

• Piglet79

Påsar med pulver som man blandar med vatten
    När jag gör egen använder jag soya för att få till den bruna färgen

• Piglet79

Hm det blev två gånger och en massa svar innan

• JeCa

Steksky + flytande fond + grädde är knepet för en riktigt god sås tycker jag.

• Ishtar

Margarin och mjöl. På med steksky eler buljong. I med lite senap och lite gelé. Soya och mjölk eller grädde eller creme fraiche. Ha gärna i lite torkade kryddot exv timjan.

För en avancerad variant, hacka lök och reducera i vin/vinäger blandning. På med kryddor (rosmarin, peppar) och buljong. Reducera ännu mera. Till hälften ungefär. Sen har du en jättegod bas. Ibland duger den som den är.

• Ishtar

I såser är det viktigaste att ha i sött och surt och salt, tycker jag. Dvs gelé, vin el vinäger och soya, tex. Då brukar det bli gott.

• lycra

man köper "blå bands" brun sås förpackningen :) alltid gott =)

• JsN

Kelda har en jättegod. Jag är duktig på matlagning men just hederlig gammeldags gräddsås får jag bara inte till. Varför ens försöka när Keldas är jättegod och desssutom inte speciellt fet.

• Jennie Brunflo

TACK!

Jag brukar alltid göra pulversås....men svärisarna är ju här så jag tänkte stila lite...

• JsN

Eller fråga hur svärmor gör sin! Har du tur så lär du dig!

• Jennie Brunflo

JsN:

Fråga svärmor?

Om hon hittade till spisen så skulle det vara guldmedalj till henne.

Svar på tråden Hur gör man brunsås?