• Minikatt

5-minuterskola

Hej!

Had förut ett recept på femminuterskola som nu har försvunnit. Har för mig att det var 2 av det mesta, 2 dl socker, 2 dl sirap... Iofs 4 msk kakao...

Är inte säker på detta så därför undrar jag om det är nån själ där ute som känner igen detta och vill dela med sig av det riktiga recptet?

• Svar på tråden 5-minuterskola
  • Makaron

Jag hittade ett recept på 4-minuterskola. Hoppas det funkar lika bra :)

4 msk smör eller margarin
    2-4 msk kakao
    4 msk sirap
    1 dl socker

Sätt plattan på högsta värme. Blanda ihop ingredienserna i en kastrull och rör om hela tiden. När kolan börjar bubbla, sänk värmen. När kolan kokats i 4 min, stäng av plattan och slå ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Låt kolan stelna tills den blivit seg.

Själv brukar jag oftast göra mikrokola då den är lättare att göra.

Mikrokola

50 g margarin
    3/4 dl vetemjöl
    3/4 dl sirap
    1 1/4 dl strösocker
    1 msk kola

Blanda allt i en skål och sätt in i mikron utan att röra om. Värm i 1 min på full effekt. Ta ut och rör om. Värm igen i 2-3 min på full effekt. Häll ut smeten på bakplåtspapper och låt stelna.

Hoppas det ska smaka. Blev själv väldigt sugen på kola nu :)

• Minikatt

blomman85: Det var ungefär ditt recept på mikrokola jag är ute efter =D Brukar dock ha mer kakao i. Kanske kallas mikrokola... jag har då alltid sagt 5-minuterskola iaf. Nä, på spisen verkar allt för jobbigt. Mikro ska det vara ;)

• Minikatt

Du kanske har en mindre sats bara ser jag nu, för allt är lika som mitt gamla recept men mindre mängd. Hur mycket kola blir det?

Svar på tråden 5-minuterskola